ShippingWatch

Manglende Doha-beslutninger gør redere usikre

Shippingindustrien er efter Doha-mødet i endnu mere usikre end før, fordi der på mødet ikke blev truffet beslutninger om skibsfartens mål for at afhjælpe global opvarmning. IMO står tilbage med diskussionen om at oprette markedsbaserede mål for CO2-udledningen.

Cop18 mødet i Doha kom ikke med konkrete mål til skibsfarten om, hvor meget CO2-udledningen skal sænkes i de kommende år. Det betyder endnu mere uklarhed på den regulatoriske front om, hvordan den globale opvarmning skal hindes gennem lovgivning. Det skriver Lloyd's List.

Som ShippingWatch onsdag beskrev, er den danske rederiforening skuffet over, at der ikke blev fundet enighed om nogle klimamål for skibsfarten på Cop18. Samme skuffelse findes i den internationale rederiforening, fordi reguleringen af skibsfarten nu falder tilbage i IMO-regi.

"Det er klart, at det (beslutningerne i Doha) ikke vil påvirke debatten i IMO, som forbliver fri, hvis den vil, til at have diskussioner om markedsbaserede mål," siger Peter Hinchliffe, der er generalsekretær for International Chamber of Shipping, til Lloyd's list.

Rederne frygter, at besluttes der ikke på et Cop-møde, hvor meget skibsfarten skal bidrage med til FNs grønne fonde for drivhusgasser, hvor det er blevet diskuteret tidligere, at shipping skal bidrage med en betydelig andel 100 mia. USD, som FN vil lancere i 2020, kan der pludseligt i de kommende år falde ekstra regulering ned over rederne. De kan med andre ord bliver tvunget ud i klimabesparende initiativer, som de hellere vil forudse på nuværende tidspunkt.

I IMO vil man gå videre med en diskussion af markedsbaserede mål for CO2-udledningen. ICS håber ifølge Lloyd's List, at skibsfarten vil stå stærkere på næste klimatopmøde - Cop19 - der finder sted i Warschawa næste år.

Rederne skuffet over manglende klima-resultat

Rederne: Overlad CO2-reguleringen af skibsfarten til IMO  

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs