ShippingWatch

Militærchef: Kontrol med strandene kan stoppe piratangreb

"Kan du kontrollere strandene, kan du kontrollere piraterne ved Somalia," mener forbindelsesofficer for EU's operation Atalanta, kommandør David Giles.  Men det vil fortsat kræve militær tilstedeværelse, mener han.

Trods redernes bekymring for, at EU-landene begynder at tøve med at fastholde den militære antipirat-indsats ud for Somalia, har landene for tre uger siden udtrykt stor støtte til den fortsatte mission på den seneste konference om den militære tilstedeværelse bland de deltagende lande.

Det siger forbindelsesofficer fra EU's operation Atalanta, kommandør David Giles, der sad i et panel i EU-Parlamentet i Bruxelles i forbindelse med et arrangement, som Danmarks Rederiforening og det danske medlem af parlamentet Anne Rosbach havde sat op onsdag med 120 deltagere fra EU-systemet om piratsituationen ved Somalia.

Flådestyrker skal blive i området

På mødet advarede David Giles også om de mulige konsekvenser, hvis den militære tilstedeværelse i området nedtrappes. Han tilskriver flådestyrkernes kontrol med strandene i Somalia som den vigtigste forklaring på, at antallet af piratangreb ud for Somalia er faldet dramatisk.

Danske skibe har ikke skudt mod pirater 

Operation Atalanta, formelt European Union Naval Force Somalia, EU Navfor, er den EU-ledede militæroperation, der skal bekæmpe pirateri ud for Afrikas Horn.

"Der er kommet meget positive tilkendegivelser fra medlemslandene til fortsat støtte, selv om der sker et stort fald i antallet af piratangreb i området. Vi har i 2012 haft 51 piratangreb i området om fem skibe, der er blevet kapret, mens 136 personer er blevet taget som gidsler. Det er fortsat for mange, men når vi sammenligner med situationen tilbage i de meget mørke dage i 2010 er det faldet markant. Dengang, for to år siden, blev i alt 47 skibe kapret, og vi havde 1.010 uskyldige søfolk taget som gidsler," siger David Giles.

Vi må ikke læne os tilbage

"Det er et dramatiske fald, vi har set, og vi i Atalanta fortæller også medlemslandene, at det er fantastiske resultater, der er opnået. Men samtidig siger vi også, at vi ikke må læne os tilbage. Så snart vi begynder at læne os tilbage , kan jeg ikke se nogen grund til,  at piraterne ikke vil genoptage deres virksomhed."

Den måske væsentligste forklaring på, at piraternes muligheder for kapringer og gidseltagninger er blevet stærkt svækket i år, er flådestyrkernes kontrol med strandene, understreger David Giles.

 

"Kan du  kontrollere strandene, kan du også kontrollere piraterne, når du afskærer dem fra deres lejre ved strandene, hvor de ankrer de kaprede skibe op samtidig med, de også kan få forsyninger fra land. Det vil tage tid at sikre sig denne kontrol, og det vil kræve en indsats fra regeringen i Somalia, der skal sikre og bevare lov og orden langs kysten. Ikke mindst derfor er det vigtigt, at medlemslandene fortsat forpligter sig til at støtte Atalanta, Operation Ocean Shields (Natos bidrag til piratbekæmpelse, red.) og Combined Task Force 151 (CTF - en multinational koalition, red.)."

Militærchef advarer EU mod at slække piratkontrol 

Er EUs kamp mod pirater begyndt at skride?   

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs