ShippingWatch

Containerboss: Overkapacitet er intet problem

Direktøren for Rickmers ser efter ugens store aftale med kapitalfonden Oaktree Capital om nybygninger af containerskibe ikke de store problemer i den overkapacitet, som præger containermarkedet. "Til en vis grad irrelevant," siger han om problemet til Lloyd's List.

Det store overudbud af tonnage, som containermarkedet i høj grad mærker, skal ikke sætte foden i døren for at bygge nye skibe. Den udmelding kommer fra adm. direktør i Rickmers Ron Widdows.

Han har i denne uge været med til at indgå aftale med kapitalfonden Oaktree Capital om nybygningerne af otte øko-containerskibe. En investering på omkring 700 mio. USD, skriver Lloyd's List.

De nye skibe skal have en kapacitet på 5.000-7.000 teu, men man spekulerer også i at bygge skibe på 9.000-10.000 teu for andre midler. Rickmers har med andre ord ingen planer om at holde sig tilbage, for at sætte flere skibe på det tættrafikerede hav.

Irrelevant overkapacitet

"Global overkapacitet er til en vis grad irrelevant. Jeg mener, at udbud og efterspørgsel på globalt plan er interessant, men det betyder ikke noget, hvis du ikke kan beskæftige nok skibe på ruter, der vokser, og når du går ned og kigger på udbud-efterspørgsel fra handelsrute til handelsrute, ja, så er det et ganske andet billede," siger Ron Widdows til Lloyd's List.

Rickmers-direktøren er bevidst om, at kapitalfondspenge er en forholdsvis ny spiller på shippingmarkedet, men Ron Widdows forventer at se flere af den slags partnerskaber, som Rickmers selv er i, over de kommende år.

Partnerskaberne vil efter hans mening træde i stedet for KG-fondsstrukturen i Tyskland, der lider under store finansieringsproblemer.

Kapitalfond vil finansiere øko-containerskibe

Udenlandske kapitalfonde sætter sig på dansk shipping

Storinvestor: To smertefulde år forude i shipping 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs