ShippingWatch

Containerboss: Overkapacitet er intet problem

Direktøren for Rickmers ser efter ugens store aftale med kapitalfonden Oaktree Capital om nybygninger af containerskibe ikke de store problemer i den overkapacitet, som præger containermarkedet. "Til en vis grad irrelevant," siger han om problemet til Lloyd's List.

Det store overudbud af tonnage, som containermarkedet i høj grad mærker, skal ikke sætte foden i døren for at bygge nye skibe. Den udmelding kommer fra adm. direktør i Rickmers Ron Widdows.

Han har i denne uge været med til at indgå aftale med kapitalfonden Oaktree Capital om nybygningerne af otte øko-containerskibe. En investering på omkring 700 mio. USD, skriver Lloyd's List.

De nye skibe skal have en kapacitet på 5.000-7.000 teu, men man spekulerer også i at bygge skibe på 9.000-10.000 teu for andre midler. Rickmers har med andre ord ingen planer om at holde sig tilbage, for at sætte flere skibe på det tættrafikerede hav.

Irrelevant overkapacitet

"Global overkapacitet er til en vis grad irrelevant. Jeg mener, at udbud og efterspørgsel på globalt plan er interessant, men det betyder ikke noget, hvis du ikke kan beskæftige nok skibe på ruter, der vokser, og når du går ned og kigger på udbud-efterspørgsel fra handelsrute til handelsrute, ja, så er det et ganske andet billede," siger Ron Widdows til Lloyd's List.

Rickmers-direktøren er bevidst om, at kapitalfondspenge er en forholdsvis ny spiller på shippingmarkedet, men Ron Widdows forventer at se flere af den slags partnerskaber, som Rickmers selv er i, over de kommende år.

Partnerskaberne vil efter hans mening træde i stedet for KG-fondsstrukturen i Tyskland, der lider under store finansieringsproblemer.

Kapitalfond vil finansiere øko-containerskibe

Udenlandske kapitalfonde sætter sig på dansk shipping

Storinvestor: To smertefulde år forude i shipping 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs