ShippingWatch

Thome: Singapore er for dyr til ekspansion

Thome Ship Management har sin ekspansion bag sig i Singapore. Den dyre Singapore-dollar og stigende lønninger er to af grundene.

Det er gået stærkt, siden nordmanden Fritjof Thome grundlagde et af verdens største ship management selskaber i Singapore i 1963. Men næsten 50 år efter etableringen er Singapores succes også ved at blive østatens problem, fordi den stigende lokale dollar og høje lønninger gør det dyrt for virksomheder som Thome Ship Management at have adresse og hovedkontor i Singapore.

Derfor har virksomheden med 230 ansatte sin ekspansion bag sig i hovedkontoret og vil i stedet udvide netværket af kontorer som i Indien, Kroatien og evt. også København, som ShippingWatch kunne fortælle i sidste uge. 

”Al vores vækst skal ligge uden for Singapore. Vi vil jo gerne bygge op og ekspandere i Kroatien, hvor vi har et kontor i forvejen. Derfor er det naturligt at komme videre der og drive skibe herfra, fuldstændig som vi gør det i Singapore. Kroatien er heller ikke dyrere end Singapore,” siger administrerende direktør i Thome Ship Management, Carsten Ostenfeldt i et interview med ShippingWatch.

Virksomheden har mindre end ti skibe under management fra det kroatiske kontor i byen Zadar, hvor Kroatiens søfartsskole også ligger. Men målet er i første omgang at komme op på 25 skibe.

Singapore: Stærk valuta koster selskaber dyrt 

”Det handler først og fremmest om valutakursen i Singapore, der nu ligger i 1,2 over for den amerikanske dollar. Så det er ikke længere en faktor, vi kan regne positivt med. I Singapore har man jo også en tradition for at betale lidt ekstra benefits her og der, da det tit er ex-pats, der arbejder i en shippingvirksomhed, og hvis du har lidt bolig og transport i pakken, så løber det op. Hertil kommer, at hele prisniveauet i samfundet stiger. Det er jo et attraktivt sted med høje vækstrater og mange nye industrier, der kommer ind, så det giver et pres på lønningerne. Vi skal ikke være flere end omkring 200 ansatte, og måske vælger vi at være lidt færre, selvom jeg nu altid tror, at hovedkvarteret vil være i Singapore,” siger Carsten Ostenfeldt.

Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
 

Der indgår ikke opkøb af konkurrerende virksomheder i Thomes ekspansionsplaner, udviklingen skal ske gennem organisk vækst. Næste år er forventningen, at virksomhedens aktiviteter inden for de største områder, tank og bulk, vokser med 10-15 procent. Alene tankområdet udgør mere end en tredjedel af hele den flåde, Thome driver management på, enten teknisk eller mandskab eller begge dele. Og det er udvidelsen af den eksisterende virksomhed, der skal skabe væksten. For Carsten Ostenfeldt, er det ikke et mål i sig selv at købe sig stor.

”Det skal ske gennem organisk vækst, vil jeg sige. Hvis man rigtigt skal noget, skal man jo købe op og lægge virksomheder sammen og så videre. Men jeg er ikke stensikker på, det er en fordel. Der er ingen tvivl om, at man får noget ud af stordriftsfordelen, men omvendt ved man også, at der er nogle af de funktioner man har som ship manager, der er direkte forbundet til antal af skibe, så der får du ikke noget ud af at blive større. Jeg tror også, at den store udfordring for dem, der ender med at blive store, er, at de stadig kan bevare agiliteten og kundekontakten, og ikke blive alt for umulige at have med at gøre,” lyder det fra Ostenfeldt.

Thome overvejer at åbne afdeling i København 

Thome: Konsolideringen kommer i 2013

Singapore trækker i flere danske virksomheder 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs