P+S Werften: Vi vil færdiggøre DFDS-skibene

Det insolvente tyske skibsværft Volkswerft Stralsund, der er i betalingsstandsning, vil genoptage forhandlingerne med DFDS om rederiets to skibe, der er strandet i værftets finansielle problemer. Men planen om færdiggørelse af de to ro-pax skibe til en pris på ca. en mia. kroner og som skal sejle for det tyske og danske forsvar, kræver grønt lys fra EU-kommissionen, fordi værftet er blevet holdt i live af statsstøtte.
DFDS: P+S skal måske færdiggøre skibene
Udmeldingen fra konkursboets administrator Berthold Brinkmann i Lloyd's List torsdag kommer få dage efter, at DFDS' topchef Niels Smedegaard (foto) i et interview med ShippingWatch har givet værftet en frist frem til jul til at komme op med en løsning.
Da værftet i august gik i betalingsstandsning, ophævede DFDS kontrakten, primært af juridiske årsager i den aktuelle situation og uden at opgive en plan for færdiggørelse af skibene på Volkswerft.
Berthold Brinkmann oplyser, at det er nødvendigt at overføre statslige garantier, som oprindelig er ydet i forbindelse med færdiggørelse af et offshorefartøj, til de to DFDS-skibe, der er langt fremme i byggeprocessen.
Royal Arctic Line på udkig efter nyt skibsværft
Mere uklar er situationen om to færger til Scandlines, der har givet værftet store problemer, og ikke mindst den store ordre på fem specialdesignede skibe fra Royal Arctic Line.
Berthold Brinkmann forventer, at Peenewerft i Wolgast, den anden del af P+S værftsgruppen, forsøges solgt inden årets udgang.
DFDS giver ultrakort deadline til P+S Werften
Ophævelse af kontrakter koster DFDS 25 mio kroner
RAL kan tabe fire ud af fem nybygninger
Relaterede artikler:
Ophævelse af kontrakter koster DFDS 25 mio kroner
For abonnenter
RAL kan tabe fire ud af fem nybygninger
For abonnenter