ShippingWatch

Søfartens Ledere stævner staten i DIS-sag

Søfartens Ledere stævner efter alt at dømme den danske stat i sagen om DIS og nettolønningerne, som foreningen i forvejen har rejst mod Danmarks Rederiforening og foreløbig to udvalgte rederier, DFDS og Royal Arctic Line. Kammeradvokaten, der repræsenterer staten, afviser at gå ind i sagen.

Søfartens Ledere vil indstævne den danske stat i sagen om DIS og nettolønningerne, som foreningen i forvejen har rejst mod Danmarks Rederiforening og foreløbig to udvalgte rederier, DFDS og Royal Arctic Line.

Kammeradvokaten har fredag på vegne af Skatteministeriet meddelt Søfartens Ledere, at man ikke ønsker at intervenere i retssagen. Svaret fra statens advokat kommer efter, at Søfartens Ledere i begyndelsen af september indsendte en såkaldt procestilvarsling til Skatteministeriet og dermed staten med en opfordring til at gå ind i den verserende retssag på Søfartens Lederes side.

DIS-sagen sat i bero til 16. november 

Konsekvensen er, at Søfartens Ledere nu ventes at indstævne den danske stat i sagen, siger advokat i foreningen, Pernille Sædam Marstal (foto), til ShippingWatch.

"Svaret fra Kammeradvokaten er ikke overraskende. Men nu har staten haft muligheden for at tage stilling. Det har den gjort nu og takket nej. Dermed er vores næste skridt sandsynligvis, at vi fremsender en stævning. Så er det ikke længere en mulighed eller valg, ministeriet har. Så bliver de en del af sagen," siger Pernille Sædam Marstal.

Det er Søfartens Lederes opfattelse, at lovgivningen om nettolønsordningen er mangelfuld, fordi søfarende i DIS ikke kompenseres, når skattelovgivningen ændres i op- eller nedadgående retning.

Deloitte: Søfolk taber på skattereform 

Sagen blev rejst i marts i år af Søfartens Ledere, fordi rederierne i Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010 siden 2009 ikke har ville regulere nettolønningerne i DIS, som Søfartens Ledere mener skal ske, når der sker en ændring i det danske skattesystem.

"Det er i min verden uforståeligt, at de ansvarlige ministre ikke interesserer sig for en sag, der kan ende som ulovlig statsstøtte. Når Skatteministeriets egne specialkonsulenter siger, at nettohyren i DIS skal op, når skatten sættes ned, og at støtte til rederierne – ud over værdien af skatten – er ulovlig statsstøtte, så ville jeg som minister gøre alt for at sikre mig, at Danmark – med redernes forvaltning af ordningen – er på den rigtige side af EU-lovgivningen," sagde Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, da foreningen i marts besluttede at gå rettens vej.

Grundlæggende handler DIS-sagen ifølge Søfartens Ledere om, at Skatteministeriet som den ansvarlige myndighed skal sikre, at den skat, der opkræves af DIS-søfolk i det etablerede og politisk besluttede nettolønssystem, beregnes under iagttagelse af gældende skattelovgivning. Staten kan ikke uddelegere ansvaret for opkrævning af skat af søfolkenes løn til deres arbejdsgiver, mener Søfartens Ledere.

Søfartens Ledere vil stævne staten i DIS-sag 

Politikere inddrages i DIS-strid mellem redere og officerer 

Søfartens Ledere: En politisk løsning om DIS-løn er bedst 

Søfartens Ledere stævner DFDS og Royal Arctic Line 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs