ShippingWatch

Dannebrog-chef havde lovet aldrig at blive skibsreder

Baron Johan Wedell-Wedellsborg havde lovet sig selv, at han aldrig skulle ind i faderens rederi. Alligevel sidder han i dag som skibsreder for Dannebrog Gruppen.

Det var egentlig slet ikke meningen, at Johan Wedell-Wedellsborg skulle sidde, hvor han gør i dag. Faktisk havde han sagt sig selv, at han netop ikke skulle. Men af omveje endte han med at overtage faderens rederi - Dannebrog gruppen. Det fortæller han i et interview til ShippingWatch.

"Som ung lovede jeg mig selv, at jeg ikke skulle ind i rederiet. Men da jeg var færdig med militæret, rodede jeg rundt og havde nogle job hist og her og vidste ikke rigtig, hvad jeg skulle lave. Nogle tyske venner tilbød mig et elev-job indenfor shipping i Hamborg, hvor jeg kunne tage en uddannelse sideløbende. Jeg tænkte, at nu prøver jeg det, og så må vi se, hvad det ender med. Så det var ikke den store forkromede plan om, at jeg bare skulle ind i shipping," siger Johan Wedell-Wedellsborg fra sit kontor i Dannebrog Rederis hovedkontor over for Rungsted havn.

Dannebrog fik underskud på 9,4 mio. USD i 2011 

Tog over efter faderen

Han er i dag skibsreder for Dannebrog Gruppen der indeholder linje- og projektrederiet Nordana, Dannebrog Rederi og derigennem Stena Weco, der er en fusion med svenske Stena fra april 2011. Han har efter eget udsagn arbejdet med tanksejlads hele sit professionelle liv. Efter endt uddannelse i Tyskland var han først i London og derefter i USA i seks år, ind til han i år 2000 vendte tilbage til Danmark for at starte en tank-afdeling op i Dannebrog Rederi. Der gik dog kort tid, fra han vendte tilbage til Danmark, til han overtog rederiet efter sin far i 2001, fordi både far og søn mente, at man var klar. Familien har royale aner, og ligesom faderen var, er han nu baron.

"Jeg har både været tank-mægler og tank-befragter, og nu er jeg skibsreder. Det var et ret stort skridt for mig, for den ene dag sad jeg i befragtningsafdelingen, og den næste skulle jeg overtage rederiet. Jeg havde egentlig ikke nogen forudsætninger for det, så jeg havde lidt at se til de første år," siger Johan Wedell-Wedellsborg med en tydelig underdrivelse.

Rederiet oplevede hårde år i 2001 og 2002, fordi der ikke var meget kapital tilbage, og fordi Johan Wedell-Wedellsborg havde besluttet sig for, at han ville købe et ældre tankskib på 40.000 ton, hvilket kom til at koste selskabet mange penge.

Læs mere om Stena Weco - få ShippingWatchs nyheder gratis

"Heldigvis tjente vi dog også på operatørvirksomhed, som vi også laver i dag. Men det var en dyr affære," siger han.

Dannebrog Rederi

I 2001 overtog han så styringen med Dannebrog Rederi, der siden har været gennem de voldsomme boom-år i midten af 2000'erne. Som rederiet ser ud i dag, er der Dannebrog Rederi og Nordana, der er to separate rederier, som han ejer 100 pct. gennem selskabet Weco Rederi (sammenskrivning af Wedellsborg & Compagni).

Nordana sejler i dag linjefart med en roro-rute og en lolo-rute, hvoraf den ene har eksisteret siden 1955, mens den anden del er NPC - Nordana Project & Chartering, hvor rederiet driver 13 tween-decker-skibe på 10.000-20.000 ton, der sejler alt fra vindmøller til dele af atomkraftværker.

"Dannebrog består mere eller mindre i dag kun af Stena Weco. Det er tank, og det er vores operation, som vi har fusioneret Med Stenas MR-afdeling, og udover at vi ejer nogle skibe i Dannebrog, ligger al drift i Stena Weco," siger Johan Wedell-Wedellsborg.

Udover arbejdet med rederidrift bruger han også meget tid på cafe-kæden Joe and the Juice, som han ejer halvdelen af.

Scorpio: Produkttank på vej op 

Skibsreder

Selvom han som ung havde svært ved at forestille sig selv i rollen som skibsreder, synes han ganske komfortabel med stillingen i dag. Han ses privat med andre skibsredere, og han fortæller historier om bekendte og kammerater, der pludselig dukker op hos en konkurrent eller samarbejdspartner.

Og den gamle mentalitet om, at det er i de svære markeder, at de store penge kan tjenes, har han også.

"Når markedet er lavt, er der jo muligheder. Det er måske svært at se skoven for bare træer lige nu, men det er altid der, at de rigtigt gode forretninger bliver lavet. Jeg tror, vi er rigtig tæt på bunden nu, men spørgsmålet er, hvor længe vi skal ligge på bunden. Vi ser det som en kæmpe chance for at nå skridtet videre for vores selskaber," siger Johan Wedell-Wedellsborg.

På trods af det hårde marked, er der dog plusser på bundlinjen for både Stena Weco, Nordana og Dannebrog i første halvår af 2012. Det er et andet billede end 2011, og hvis rederiet undgår de store nedskrivninger, der har plaget regnskaberne de seneste år, vil helårsregnskabet også blive positivt.

"Et rederi på sultegrænsen tænker ikke så rationelt. De sidder ikke og tænker på, at de skal bygge op og være klar til, at markedet går op igen. Vi ligger rimeligt komfortabelt nu, og det gør måske, at det er nemmere for os at se fremad og udnytte muligheder," siger Johan Wedell-Wedellsborg.

Stena Weco på vej mod sit første overskud

Analytikere: Gode takter er ikke nok til at forbedre tank

Analytikere: Sandy skaber kort glæde for produkttank 

 

Få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Mere fra ShippingWatch

Maersk Etienne-sag får italiensk politi til at undersøge NGO

NGO'en Mediterranea Saving Human bliver undersøgt af italiensk politi for sin rolle omkring Maersk Etienne og ilandsætningen af de 27 migranter efter 38 dage. Maersk Tankers er bekendt med undersøgelsen og afviser, at der skulle have været en "kommerciel aftale".

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs