ShippingWatch

Dansk shipping vil bekæmpe statsstøtte til tyske redere

"At pumpe kunstig og direkte statsstøtte ind i erhvervet vil være det rene gift i forhold til at få løst problemet med overkapacitet," siger Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, om tiltagende tyske krav om offentlig hjælp.

Danmarks Rederiforening vil gå hele vejen og mobilisere det, der skal til, hvis tyske redere og forbundsregeringen bringer et ønske om statsstøtte til landets nødlidende shippingindustri videre til EU-Kommissionen i Bruxelles.

"Hvis tyskerne ønsker at yde statsstøtte, skal det anmeldes og godkendes i Bruxelles. Det er vi klart modstander af, og det vil vi selvfølgelig holde et meget vågent øje med. Nu bevæger vi os jo helt grundlæggende ind i, hvad der sker i shipping. Vi har en krise, hvor problemet er, at vi har for mange operatører og for mange skibe på markedet. Indtil markedet er sluppet af med den overkapacitet, vil der fortsat være krise i erhvervet. I vores optik er der kun én vej. De redere, der ikke kan klare det, må lukke og eventuelt begynde at ophugge deres skibe," fastslår vicedirektør Jan Fritz Hansen over for ShippingWatch.

Politikere støtter krisehjælp til tysk shipping 

Tyske redere har de seneste uger,  bl.a. via deres nationale rederiforening, appelleret kraftigt til, at staten påtager sig en mere aktiv rolle gennem den statsejede bank KfW, som bør gå ind i shippingbranchen og tilbyde tyske redere begrænsede, midlertidige lån.

Senest har en række delstatspolitikere vedtaget en resolution med krav om det samme, fordi tyske banker i lighed med andre enten har stoppet for udlån til shipping eller begrænset det stærkt. Samtidig frygter mange iagttagere, at den tyske KG-finansieringsmodel, som har gjort Tyskland til verdens største skibsejer, er tæt på et regulært kollaps.

Tyske redere tigger staten om redningspakke 

"At pumpe kunstig og direkte statsstøtte ind i erhvervet vil være det rene gift i forhold til at få løst problemet med overkapacitet. En af de særlige udfordringer vi har i søfart er jo, at når vi endelig har udkonkurreret en konkurrent, må vedkommende ofte lukke forretningen, men skibene er fortsat på markedet, og de er ofte blevet solgt til en ny operatør, der sejler videre med en meget lav kapitalomkostning. I andre erhverv lukker en fabrik, og så er det slut. Derfor vil enhver form for direkte statsstøtte i shipping være ren gift. Det vil vi bekæmpe. Også selv om det er et stort land som Tyskland," siger Jan Fritz Hansen.

Han understreger, at EUs regler for statsstøtte til redere er klare og meget snævre.

"Principielt må du slet ikke give direkte driftsstøtte til rederier. Medlemslandene må gerne have rammevilkår med lempede skattevilkår, som vi og mange andre har i form af tonnageskat og DIS, men direkte offentlige penge i erhvervet er ikke tilladt," understreger Jan Fritz Hansen.

 

Nationale og internationale kriser medfører ofte krav om lempelser og særlige ordninger fra ramte industrier, men der er ifølge Jan Fritz Hansen ikke konstateret forskellige former for protektionisme under finanskrisen.

"Måske er der skruet på nogle toldsatser i det små, men frihandlen har klaret frisag. Derfor vil statsstøtte være en giftpille, fordi den kunstigt vil fastholde overkapacitet og holde hånden under nødlidende rederier. Det vil kun forlænge krisen for os allesammen. Der er kun en udvej, og det er mindre tonnage."

Tyskland har gennem mange år været det største land, når det kommer til ejerskab af containertonnage som følge af landets KG-fonde.

"De pågældende må tage den risiko, der følger med, hvis de har overinvesteret i markedet," siger Jan Fritz Hansen.

 

 

  

Tysk shippingkrise tager til i styrke

Tysk shipping advarer regeringen om manglende finansiering 

Flere tyske KG-fonde i betalingsstandsning

Medie: Tyskerne ejer stadig mest containertonnage 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs