
De store værftsnationer Korea, Japan og Kina står stærkest, når reglerne for installering af ballastvandsystemer træder i kraft, og et marked på op mod 70.000 skibe åbner sig for leverandørerne. De asiatiske lande har udviklet 14 af de 25 IMO-certificerede systemer til rensning af ballastvand, mens europæiske lande står for ti af systemerne og Sydafrika for et enkelt. Det fremgår af IMOs liste over certificerede ballastvandsystemer.
Det samme billede går igen, når det gælder listen over de systemer til rensning af ballastvand, der har fået basisgodkendelse af IMO, og som kan forventes sidenhen at få en certificering. 37 systemer har fået basisgodkendelsen. Af de 37 kommer 23 fra asiatiske leverandører, mens Europa spiller ind med 13 systemer og Sydafrika har et enkelt i pipelinen.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app