ShippingWatch

Kinesiske officerer i danske rederier

Kina uddanner hvert år tusindvis af skibsofficerer. En del af dem havner på Mærsk-skibe, der sejler under Singapore- og Hong Kong-flag. Men rederiet ansætter ikke de såkaldte lynkinesere, der er omskolede akademikere.

Foto: Thomas Borberg

Efterspørgslen efter kinesiske skibsofficerer er steget så meget, at de maritime universiteter slet ikke kan følge med. Derfor har den kinesiske regering besluttet at indføre et særligt program, der tillader bachelorer fra ikke-maritime fagområder at blive optaget som kadetter på eksempelvis Shanghai Maritime University. Herefter kan de på blot 12 måneder erhverve sig en tillægsuddannelse og efter fornøden sejltid mønstre som skibsofficer.

”Shanghai Maritime University er bestemt et imponerende sted med mange forskellige maritime uddannelser samlet under et tag, men det er altså ikke herfra, vi henter vores kinesiske styrmænd og mestre. ”Det med at lyn-uddanne på den måde, som det åbenbart foregår på visse steder i Kina, lyder ikke som verdens bedste ide. Der er næppe nogen tvivl om, at dem, de tager ind, kan være dygtige og kompetente unge mennesker, men de maritime fag og færdigheder lærer du altså hverken på 6, 12 eller 18 måneder,” siger Henrik Sloth, HR-chef i Mærsk Line, til Søfartens Lederes nye blad.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs