ShippingWatch

SeaIntel: Flytning af skibe til Stillehavet kan udløse ratekrig

Selvom det er fristende for containerredere, der alligevel trækker kapacitet ud af Asien-Europa, at sende deres skibe i sejlads på Stillehavet, er det en farlig strategi. Det vil kunne udløse en ny ratekrig på Stillehavet, vurderer SeaIntel.

Der bliver i disse dage trukket skibe ud af sejlads mellem Asien og Europa for at undgå et overskud af kapacitet, samtidig med at spotraterne over Stillehavet er markant højere end kontraktraterne. Det gør spotsejlads på Stillehavet til en fristende forretningsmulighed for rederne, men det er en forretningsmulighed der kan ende med at skabe en ratekrig i Stillehavet. Det skriver SeaIntel.

Der er nemlig en præmie på spotsejlads i forhold til kontraktsejlads, der er omtrent det dobbelte af, hvad den normalt er på denne tid af året, og det er derfor sandsynligt, at en del af den kapacitet, der trækkes ud af Asien-Europa vil komme til Stillehavet, fordi rederne kan få en højere rate pr. TEU pr. sømil.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs