Tegn på ny priskrig blandt containerrederne

De store containerrederier nærmer sig ifølge speditører og andre aktører en ny priskrig på ruterne mellem Asien og Europa. En ledende, Hamborg-baseret speditør siger til nyhedsportalen og branchemediet for speditører The Loadstar, at flere redere underbyder hinanden i kampen om markedsandele. Prisen for en 40 fods container fra Shanghai til Tyskland ligger lige nu i niveau 2.400 USD eller under. Dermed er turbulensen ikke ude af markedet trods den kendsgerning, at raterne er vendt tilbage til et profitabelt niveau.
En større britisk speditør siger til Loadstar, at man er blevet tilbudt en rate på 2.200 USD fra et rederi for en 40 fods container.
Raterne drives ned
"Det besynderlige er, at vi ikke har bedt om det. Det var helt uopfordret. Rederne er hver især begyndt at drive raterne ned, og det er virkelige dumt. Det ser ud til, at vi er på vej ind i en ny, ond spiral , der tilsyneladende ser værre og dybere ud end tidligere," siger speditøren til Loadstar, der anslår, at det i så fald vil være sjette gang, siden recessionen satte ind.
Rederne havde tidligere på sommeren succes med at hæve raterne, men det er ikke længere tilfældet. Tværtimod. Samtidig er efterspørgslen svag.
Analysehuset Drewrys rate-benchmark fra Shanghai til Rotterdam sluttede sidste uge i niveauet 2.578 USD for en 40 fods container, og Martin Dixon, Drewrys container-analytiker, bekræfter, at raterne er faldet ganske hurtigt, skriver Loadstar.
"Det er for tidligt at sige, at vi er på vej ind i en ny priskrig. Disciplinen blandt rederne er bedre end sidste år, selv om det ikke udelukker, at nogle redere forsøger at kapre markedsandele," siger Martin Dixon.
Koreanske Hanjin og Evergreen har sidste måned tilført Asien-Europa yderligere kapacitet med i alt ni skibe på mellem 8,500-10,000 teu.
Milliardtab efter priskrig
Rederierne, der sejler containere fra Asien til Europa, endte i andet halvår af 2011 og første kvartal 2012 i en voldsomt priskrig, der udløste milliardtab for industrien. Foråret og sommeren igennem har rederierne indført ratestigninger, der har sendt raterne tilbage til profitable niveauer, skriver Ritzau Finans onsdag
De seneste uger er raterne dog faldet igen. Sidste uge faldt Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks, og dermed er raterne faldet i ni ud af ti uger siden den seneste top i slutningen af juni. Specielt det seneste fald er ildevarslende, da det kom samme uge, som der burde være indført ratestigninger.
"Raterne fra Shanghai til Nordeuropa falder også, og det er netop her, man egentlig har annonceret ratestigninger med effekt fra den 1. september. Det er bekymrende, at raterne ikke stiger, men særligt at de ligefrem falder," sagde Mærsk-analytiker hos Nykredit Markets Ricky S. Rasmussen til Ritzau Finans efter tallene fredag og fortsatte:
"Det vidner om, at prisdisciplinen i sektoren ikke er så stærk længere, og det ser jeg på med stigende bekymring."
SeaIntel: Rederne kan ikke fastholde de høje rater
SeaIntel: Store ændringer i markedsandele på Asien-Europa
Relaterede artikler:
SeaIntel: Rederne kan ikke fastholde de høje rater
For abonnenter
Endnu en Maersk-konkurrent klar til tomme skibe
For abonnenter