ShippingWatch

Søfartens Ledere vil stævne staten i DIS-sag

Den danske stat vil blive stævnet af Søfartens Ledere, med mindre Skatteministeriet indtræder på danske skibsofficerers side i den verserende sag mod Danmarks Rederiforening og flere rederier. Det oplyser direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens ledere, til ShippingWatch.

Søfartens Ledere vil stævne den danske stat i den såkaldte DIS-sag. Tidligere i år stævnede Søfartens Ledere, der organiserer ca. 3.200 danske skibsofficerer, Danmarks Rederiforening og en række rederier for manglende kompensation i deres løn, som loven om DIS ifølge Søfartens Ledere foreskriver, når der sker ændringer i det danske skattesystem.

I første omgang opfordres staten repræsenteret ved Skatteministeriet til at indtræde i den verserende sag mod rederierne på Søfartens Lederes side. Sker det ikke, vil Skatteministeriet blive stævnet i lighed med rederierne.

Samme standpunkt

"Vi er nået frem til, at påstande og argumenter i sagen peger på, at staten reelt burde have samme standpunkt i sagen som os og samme interesse i en rigtig afgørelse, som søfolkene i DIS," oplyser direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens Ledere, til ShippingWatch:

"Derfor vil vi, i stedet for en stævning, i første omgang sende Skatteministeriet en såkaldt procestilvarsling, hvori den danske stat opfordres til at indtræde i sagen på vores side. Der er tale om en såkaldt biintervention til støtte for de påstande, der er nedlagt af Søfartens Ledere.

Vi har besluttet, at det var rigtigst at give staten en chance for at tage et standpunkt i den verserende sag, førend en mulig stævning. Vi har imidlertid gjort det klart, at vi agter at medindstævne den danske stat, såfremt Skatteministeriet ikke ønsker at indtræde i sagen på vores side. Derfor indeholder henvendelsen, der afsendes mandag, også en redegørelse for de påstande og anbringender, som vi fra Søfartens Ledere vil fremføre i en medindstævning," siger Fritz Ganzhorn.

Sagen om DIS

Helt overordnet handler DIS-sagen  ifølge Søfartens Ledere om, at Skatteministeriet som den ansvarlige myndighed skal sikre, at den skat, der opkræves af DIS-søfolk i det etablerede nettolønssystem, beregnes under iagttagelse af gældende skattelovgivning. Staten kan ikke uddelegere ansvaret for opkrævning af skat af søfolkenes løn til deres arbejdsgiver, mener Søfartens Ledere.

Spørgsmålet om DIS-ordningen, og fastsættelsen af DIS-nettohyren, blev aktuel i 2010.  Danmarks Rederiforening og dets medlemsrederier har afvist at forhandle en regulering af de søfarendes nettolønninger i takt med de indkomstskattelettelser som Folketinget vedtog med Forårspakke 2.0. Søfartens Ledere har flere gange forelagt sagen for skiftende skatteministre.

"Vores redegørelse forklarer, at en medindstævning er nødvendig, fordi staten på trods af gentagne opfordringer, endda til flere på hinanden siddende skatteministre, har afvist at drage omsorg for og interessere sig for at bringe lønnen for ansatte i DIS i overensstemmelse med det skattemæssige lovgrundlag efter at Forårspakke 2.0 trådte i kraft den 1. januar 2010," siger Fritz Ganzhorn.

"Kunsten at holde fokus" 

Politikerne vil kigge på DIS-vilkår når skattereform er vedtaget 

Venstre: DIS-sag afhænger af skattereform 

Søfartens Ledere: En politisk løsning om DIS-løn er bedst 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs