En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
03.09.2012kl. 12.05

Søfartens Ledere vil stævne staten i DIS-sag

Den danske stat vil blive stævnet af Søfartens Ledere, med mindre Skatteministeriet indtræder på danske skibsofficerers side i den verserende sag mod Danmarks Rederiforening og flere rederier. Det oplyser direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens ledere, til ShippingWatch.
af OLE ANDERSEN

Søfartens Ledere vil stævne den danske stat i den såkaldte DIS-sag. Tidligere i år stævnede Søfartens Ledere, der organiserer ca. 3.200 danske skibsofficerer, Danmarks Rederiforening og en række rederier for manglende kompensation i deres løn, som loven om DIS ifølge Søfartens Ledere foreskriver, når der sker ændringer i det danske skattesystem.

I første omgang opfordres staten repræsenteret ved Skatteministeriet til at indtræde i den verserende sag mod rederierne på Søfartens Lederes side. Sker det ikke, vil Skatteministeriet blive stævnet i lighed med rederierne.

Samme standpunkt

"Vi er nået frem til, at påstande og argumenter i sagen peger på, at staten reelt burde have samme standpunkt i sagen som os og samme interesse i en rigtig afgørelse, som søfolkene i DIS," oplyser direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens Ledere, til ShippingWatch:

"Derfor vil vi, i stedet for en stævning, i første omgang sende Skatteministeriet en såkaldt procestilvarsling, hvori den danske stat opfordres til at indtræde i sagen på vores side. Der er tale om en såkaldt biintervention til støtte for de påstande, der er nedlagt af Søfartens Ledere.

Vi har besluttet, at det var rigtigst at give staten en chance for at tage et standpunkt i den verserende sag, førend en mulig stævning. Vi har imidlertid gjort det klart, at vi agter at medindstævne den danske stat, såfremt Skatteministeriet ikke ønsker at indtræde i sagen på vores side. Derfor indeholder henvendelsen, der afsendes mandag, også en redegørelse for de påstande og anbringender, som vi fra Søfartens Ledere vil fremføre i en medindstævning," siger Fritz Ganzhorn.

Sagen om DIS

Helt overordnet handler DIS-sagen  ifølge Søfartens Ledere om, at Skatteministeriet som den ansvarlige myndighed skal sikre, at den skat, der opkræves af DIS-søfolk i det etablerede nettolønssystem, beregnes under iagttagelse af gældende skattelovgivning. Staten kan ikke uddelegere ansvaret for opkrævning af skat af søfolkenes løn til deres arbejdsgiver, mener Søfartens Ledere.

Spørgsmålet om DIS-ordningen, og fastsættelsen af DIS-nettohyren, blev aktuel i 2010.  Danmarks Rederiforening og dets medlemsrederier har afvist at forhandle en regulering af de søfarendes nettolønninger i takt med de indkomstskattelettelser som Folketinget vedtog med Forårspakke 2.0. Søfartens Ledere har flere gange forelagt sagen for skiftende skatteministre.

"Vores redegørelse forklarer, at en medindstævning er nødvendig, fordi staten på trods af gentagne opfordringer, endda til flere på hinanden siddende skatteministre, har afvist at drage omsorg for og interessere sig for at bringe lønnen for ansatte i DIS i overensstemmelse med det skattemæssige lovgrundlag efter at Forårspakke 2.0 trådte i kraft den 1. januar 2010," siger Fritz Ganzhorn.

"Kunsten at holde fokus" 

Politikerne vil kigge på DIS-vilkår når skattereform er vedtaget 

Venstre: DIS-sag afhænger af skattereform 

Søfartens Ledere: En politisk løsning om DIS-løn er bedst 

 

 

 

Relaterede artikler:

  • "Kunsten at holde fokus"

  • Politikerne vil kigge på DIS-vilkår når skattereform er vedtaget

    For abonnenter

  • Foto: MIK ESKESTAD

    Venstre: DIS-sag afhænger af skattereform

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året

For abonnenter

Photo: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Ted Shaffrey/ap/ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge