
Containerrederierne er ved at løbe tør for muligheder for, hvor de kan indsætte de mange nye store skibe på Asien-Europa-ruten, og rederierne vil komme under et stigende pres for at sænke fragtraterne. Sådan lyder vurderingen fra DVB Banks research- og strategiske planlægningsdivision i en rapport, skriver Journal of Commerce.
DVB Banks vurderer, at den nominelle kapacitet på Asien-Europa-ruterne i det sidste halve år er steget 348.000 teu, svarende til 8,9 pct. Den ugentlige kapacitet er dog kun steget 3,6 pct. som følge af brugen af slow-steaming og flere stops i mellemliggende havne for at sprede kapaciteten ud. Grundet de mange tiltags begrænsende evne til at rationalisere kapaciteten og set i lyset af den store mængde kapacitet, som ventes at ankomme, så forventes fragtraterne på Asien-Europa-ruten at komme under stort pres igen, og det vil dermed dæmpe profitabiliteten hos alle rederierne, der sejler på ruten, hedder det yderligere i rapporten.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app