ShippingWatch

Clarksons: Containerrederier jagter nye ruter til VLCS

Mens containerskibene bliver større og større, leder rederierne efter alternative ruter til de ellers store linjer som mellem Asien og Europa, skriver Clarksons i analyse.

Foto: Hanjin

Indsættelsen af større og større containerskibe kan mærkes hele vejen ned gennem rederiernes rutenet, ifølg en ny analyse fra Clarksons. Skibe på mere end 8000 teu udgør nu  76 procent af kapaciteten på Fjernøsten-Europa sammenlignet med 53 procent i august 2010 og kun 11 procent i starten af 2006. Samtiidg faldt andelen af de mindre 3000-7999 teu skibe fra 81 procent i januar 2006 til det nuværende niveau på 24 procent.

Pga. den generelle stigende kapacitet og den vigende handel på hovedruten mellem Asien og Europa leder rederierne efter alternativer som f.eks. Sydamerika, hvor bl.a. MSC har indsat større kapacitet. Ifølge Clarksons er dog helt afgørende, at havnefaciliteterne er tilstrækkelig til de store skibe for at rederiene kan indsætte de store skibe på nye ruter.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs