Tørlastskibe med sejl er muligt - men ikke let

Vindfremdrift på skibe kan godt lade sig gøre på de rigtige skibe og de rigtige ruter, men der er mange udfordringer og store omkostninger forbundet med teknologien. Det vurderer senior skibsingeniør i Knud E. Hansen, Jesper Kanstrup på et DTU-seminar.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Det lyder måske som en simpel idé; put et sejl på en bulk carrier, og man kan spare brændstof med den rigtige vind. Men der er langt flere udfordringer for vindfremdrift på skibe, end man lige forestiller sig. Det siger senior skibsingeniør ved Knud E. Hansen, Jesper Kanstrup, til ShippingWatch i forbindelse med et foredrag, der er del af kurset Ulysses Summer School med temaet "Energy Efficient Shipping Through Ultra-Slow Steaming" afholdt på DTU.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
!
!
Skal indeholde mindst 6 tegn
!
Skal indeholde mindst 2 tegn
!
Skal indeholde mindst 2 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også