
Det lyder måske som en simpel idé; put et sejl på en bulk carrier, og man kan spare brændstof med den rigtige vind. Men der er langt flere udfordringer for vindfremdrift på skibe, end man lige forestiller sig. Det siger senior skibsingeniør ved Knud E. Hansen, Jesper Kanstrup, til ShippingWatch i forbindelse med et foredrag, der er del af kurset Ulysses Summer School med temaet "Energy Efficient Shipping Through Ultra-Slow Steaming" afholdt på DTU.
"Det største problem ved teknologien er, at den kun egner sig til langsomtgående skibe. Hvis du ser på containerskibe, ligger de alle og sejler med ca. 19 eller 20 knob, hvilket er alt for hurtigt til vindfremdrift. Derudover er der ikke plads til rigningen på dækket på grund af alle containerne. Derfor er det langsomtgående skibe som bulk carriers og tankskibe, der vil kunne bruge den," siger Jesper Kanstrup.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app