ShippingWatch

Tørlastskibe med sejl er muligt - men ikke let

Vindfremdrift på skibe kan godt lade sig gøre på de rigtige skibe og de rigtige ruter, men der er mange udfordringer og store omkostninger forbundet med teknologien. Det vurderer senior skibsingeniør i Knud E. Hansen, Jesper Kanstrup på et DTU-seminar.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Det lyder måske som en simpel idé; put et sejl på en bulk carrier, og man kan spare brændstof med den rigtige vind. Men der er langt flere udfordringer for vindfremdrift på skibe, end man lige forestiller sig. Det siger senior skibsingeniør ved Knud E. Hansen, Jesper Kanstrup, til ShippingWatch i forbindelse med et foredrag, der er del af kurset Ulysses Summer School med temaet "Energy Efficient Shipping Through Ultra-Slow Steaming" afholdt på DTU.

"Det største problem ved teknologien er, at den kun egner sig til langsomtgående skibe. Hvis du ser på containerskibe, ligger de alle og sejler med ca. 19 eller 20 knob, hvilket er alt for hurtigt til vindfremdrift. Derudover er der ikke plads til rigningen på dækket på grund af alle containerne. Derfor er det langsomtgående skibe som bulk carriers og tankskibe, der vil kunne bruge den," siger Jesper Kanstrup.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs