Kina omskoler tusindvis til navigatører og maskinmestre
Siden 2006 er 10.000 ikke-maritimt uddannede akademikere blevet indlemmet i den kinesiske handelsflåde. Det har været nødvendigt for at opfylde det stadigt stigende behov for skibsofficerer. Det er nemlig regeringens målsætning, at Kina skal generobre pladsen som verdens største handelsflåde, og det kræver - udover penge - manpower.
"Vi har et seriøst problem med at skaffe søfolk nok i forhold til alle de skibe, vi har sat i søen. Mens det kun tager et antal måneder at bygge et stort skib, kræver det mindst fire eller fem års uddannelse at lære at sejle og operere et sådant skib, siger Li Enhong, der er departementschef for søfartsuddannelse i det kinesiske Transportministerium, til Søfartens Lederes fagblad:
"De maritime universiteter har kun været i stand til at uddanne et par tusinde på årsbasis. Derfor har regeringen nu sat et uddannelsesprogram op for at supplere antallet af navigatører og maskinmestre."
Maritim tillægsuddannelse
Tidligere var det kun bachelorer med en teknisk baggrund, der kunne komme ind og få en slags tillægsuddannelse på landets maritime universiteter. Men nu kan også folk med grunduddannelse i engelsk eller jura komme ind og få denne 1-årige uddannelse, oplyser vice-rektor fra Dalian Maritime University til China Daily:
"Disse tillægsuddannelser er ganske populære, fordi mange nyuddannede akademikere har svært ved at finde ordentlige job. Desuden er lønnen til søs væsentlig bedre - en styrmand vil typisk kunne tjene 12.000 yuan (næsten lig med kroner) om måneden, hvorimod andre akademikerjobs kun giver en månedsløn på op mod 4.000 yuan," oplyser Chen Fuhan.
Uddannelsen for kort
Siden 2007 har Dalian University hvert år uddannet 1000 officerer med ikke-maritim baggrund. Men det siger sig selv, at en tillægsuddannelse af den art slet ikke lever op til de krav, der normalt stilles til skibsofficerer i handelsflåden. Det har de da også erkendt på flere af Kinas maritime universiteter.
"De akademikere, der gennemgår den særlige maritime efteruddannelse, kan sagtens bestå en eksamen. Men på mange andre måder kan vi da helt klart mærke en forskel i forhold til dem, der har sejlet som praktikanter i flere år og fået den maritime kultur ind under huden," siger professor Ruan Wei fra Shanghai Maritime University og tilføjer, at det især er kommunikation på engelsk, det ofte kniber med.
Forskere: Afgørende at beskytte dansk handelsflåde
Skibsofficerer bekymrede for jobtab i Torm