ShippingWatch

Bimco opfordrer til forsigtighed om Iran-embargo

Rederierne skal tage USAs og EUs embargo mod handel med iransk olie alvorligt, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand. Indtil videre ser det dog ud som om, tankrederierne har fundet alternativer i regionen.

Olieembargoen mod Iran, der trådte i kraft søndag, har overordnet set ikke ført væsentlig ændringer med sig for de tankskibsrederier, der har arbejdet med Iran, eller for den sags skyld de rederier, der har købt iransk bunkers i Golfen, mener chefanalytiker Peter Sand, Bimco.

I et halvt år har alle vidst, at embargoen ville blive udløst den 1. juli, derfor har der været tid til at forberede sig på den nye situation og finde nye leverandører i regionen.

Alternativer

"Det har været muligt at finde alternativer i regionen, der har taget over for de omkring 1,5 million tønder olie, som Iran har eksporteret. Det drejer sig om især Saudi-Arabien og Kuwait. Branchen har endvidere haft god tid til at gøre det, så det har ikke fået nogen synderlig indflydelse på raterne. Det har heller ikke fået nogle til at lægge handelsmønstrene om, som man kunne have forestillet sig, fordi der har været alternative leverandører tæt på," siger Peter Sand

Bimco opfordrer generelt rederne til at være meget opmærksomme på, hvem de handler med i området, da de som regel selv står med ansvaret, hvis der skulle vise sig at være tale om en iransk leverandør. Der findes en amerikansk liste på flere hundrede sider over iranske selskaber, som udgør den "sorte liste" for rederierne.

"Det kan naturligvis være svært at spore, hvor eksempelvis bunkers stammer fra, men princippet er, at det er ens egen pligt at finde ud af, hvem man handler med.”

Umiddelbart forudser Bimco heller ikke spændinger i Hormuz-strædet, som for et par måneder siden, da Iran gennemførte militærøvelser i området.

Analytiker: Olieprisen bliver mere stabil over sommeren

Medie: Asiatisk olieforbrug gavner supertankere

Medie: Sydkorea dropper iransk olie 1. juli

Medie: Iran omdøber olietankere 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs