
Den asiatiske vækst er skyld i, at olieefterspørgslen er stigende, selvom økonomien halter i Europa og USA. Det er en fordel for hovedsageligt supertankerne - VLCC-skibe. Det ses i efterspørgslen på dødvægtstonnage, et mål, der indikerer antallet af skibes dødvægtstonnage, der er behov for at service den tilgængelige handel. Det skriver Hellenic Shipping News.
Dødvægtstonnageefterspørgslen for import til Asien med supertankere steg fra 60,2 mio. dødvægtstonnage i 2000 til fremskrevet 120 mio. dødvægtsttonnage i år viser tal fra Clarksons. Endvidere steg supertankernes andel af den asiatiske dødvægtstonnageefterspørgsel fra 51 pct. i 2000 til en fremskrevet andel på 73 pct. i 2012. Tallene afspejler stigningen i behovet for råolie, som især efterkommes af landene i den mellemøstlige golf og sejles på supertankere. Det er dog ikke kun fra Mellemøsten, men også fra Venezuela, at stigningen er sket, skriver Hellenic Shipping News. Således steg andelen af kinesisk råolieimport til Kina fra Venezuela fra en andel på 1 pct. til 15 pct. i årene 2000 til 2011. Det kom supertankerbehovet til gode, idet VLCC tonnage blev en del af de længere ruter.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app