ShippingWatch

Nordea kan hæve marginaler på shippinglån

Banker der vil af med deres shipping-portefølje er godt nyt for banker som Nordea, der vil kunne forbedre aftalevilkårene på shipping-udlån.

Tyske Commerzbank meddelte sent tirsdag aften, at banken har ombestemt sig og nu ønsker at slippe af med sin portefølje af shippingudlån, fordi miljøet på markedet er alt andet end godt.

Meddelelsen fulgte i kølvandet på tilsvarende meddelelser fra en række andre banker, der også forsøger at skære i eller helt afvikle sine shipping-porteføljer, og det kan give muligheder for de resterende banker i markedet, som kan forbedre aftalevilkårene for sine porteføljer. Heriblandt er Nordea, der er verdens fjerdestørste långiver til shipping-industrien.

- Nordea har på ingen måde tænkt sig at hæve sine volumener, men at andre trækker sig er umiddelbart positivt for aftalevilkårene, og vi har set gennem længere tid, at marginalerne er blevet løftet, siger Thomas Johansson, der dækker Nordea-aktien for Carnegie i Sverige, til Ritzau Finans.

Han påpeger dog, at det ikke nødvendigvis bliver let for Commerzbank at slippe af med de uønskede lån til shippinglån, fordi det kræver at andre vil aftage dem. Og det er der ikke megen lyst til i banksektoren netop nu. Heller ikke hos verdens største långiver til shippingbranchen, norske DNB.

- Der findes ikke mange banker, der er interesserede i at overtage lån af nogen slags lige nu - og slet ikke til shipping. Nordea og DNB ønsker i hvert fald ikke at forøge sine porteføljer, siger Thomas Johansson.

RITZAU FINANS

Medie: Nordea kan blive styrket som shippingbank 

Medie: Commerzbank forlader shipping "over tid" 

Medie: Citigroup overtager del af Societe Generales shippingportefølje 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs