ShippingWatch

Medie: Norsk EU-politik kan koste maritime job

En norsk interesseorganisation kritiserer den norske regering for at underminere mulighederne for rekruttering af landets søfolk til norske skibe. Det skriver Aftenbladet.

Foto: Øyvind Hagen/Statoil

Maritimt Forum, der er interesseorganisation for 700 maritime virksomheder, frygter, at den norske regering ikke vil slås for de lønsrefusionsordninger, som sikrer job til tusinder af norske søfolk, skriver Aftenbladet.

Det skyldes, at EU skal revidere retningslinjerne for statslige støtteordninger til europæisk skibsfart. De nuværende regler giver blandt andt Norge mulighed for årligt at give 1,6 mia. norske kroner i lønrefusion til norske søfolk. Men nu ser det ud til, at den norske regering vil argumentere for, at der ikke længere skal være mulighed for statslig støtte til skibsfarten inden for EU.

I et brev til EU-Kommissionen fra 2008 skriver den norske regering nemlig, at den globale shipping-industri bør klare sig uden statslig støtte, så konkurrencen er mest lige mellem landene. I brevet fremgik det også, at såfremt EU ikke ville følge Norges forslag, skulle statslig støtte afgrænses til transport af passagerer og gods. Aftenbladet hæfter sig ved, at offshoreflåden ikke nævnes som en del af afgrænsningen, selvom de fleste norske søfolk er ansat i flåden for offshore-service.

Kan skade rekrutteringsgrundlag

Derfor mener Maritimt Forum, at den norske regering kan undergrave grundlaget for norske søfolk i offshore-flåden ved at sende et lignende brev, når EU-retningslinjerne igen ændres i 2012.

"Maritimt Forum har modtaget klare indikationer fra regeringen om, at indholdet af brevet der skal sendes til Europa-Kommissionen kan være omtrent det samme som for fire år siden," siger Solveig Røkenes, general manager for Maritime Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

"Mange EU-lande kæmper med svære økonomiske vanskeligheder, og de kan blive fristet til at skære i budgettet, hvor de kan. Således kan den norske grundlæggende vision om ingen statslig finansiering få lettere gennemslagskraft," siger Solveig Røkenes.

Hun mener, at norske søfolk uden lønrefusionsordningerne vil være mindre attraktive for selskaber, og at det kan blive nærmest umuligt at vinde internationale kontrakter med de meromkostninger, det vil indebære.

Den norske regering har ikke færdiggjort brevet til EU endnu.

Rusland og Norge mødes for at diskutere åbningen af Arktis 

Dong overtager olieaktiviteter i Norge 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs