ShippingWatch

Shipping-rådgivere: Flådestyrker på vej ud

Der er sket en reduktion i mængden af flådeskibe, der opererer i det piratfyldte farvand omkring Somalia. Det vurderer partner i Ince & Co, Stephen Askins, overfor ShippingWatch.

Det internationale samfund har trukket krigsskibe ud af området omkring Somalia, vurderer Stephen Askins, der er partner i det internationale advokatfirma Ince & Co. Han rådgiver blandt andet klienter om pirateri.

"Generelt er det mit indtryk, at der har været en reduktion i mængden af flådeskibe, der opererer i området," siger Stephen Askins onsdag til ShippingWatch, efter han tirsdag talte på Skuld Forum i København.

"Regeringerne ser, at der ikke dør folk i et stort omfang, og at forsikringen betaler for,at få skibene tilbage. De bryder sig ikke om, at der betales løsepenge, men man får et indtryk af, at det internationale samfund er godt tilfredse med at skubbe en stor del af ansvaret over på shipping-industrien og de selskaber der forsikrer den."

Våben på skibe

Stephen Askins mener, at det nuværende økonomiske klima i verden får landene til at spare på indsatsen mod pirater, der i den seneste tid har haft faldende succes. Men han mener, at konsekvenserne af en mindre flådetilstedeværelse vil koste shipping-industrien.

"Konsekvenser er, at vi yderligere institutionaliserer våben ombord på skibe, hvilket jeg ved, mange helst vil undgå at se - deriblandt BIMCO. Det ser ud til, at den maritime sikkerhedsindustri vil være her i lang tid, og jeg tror, at skibsejeren vil have øgede omkostninger grundet højere forsikringspræmier og bevæbnede vagter i mange år fremover," siger Stephen Askins.

Under pres hele tiden

I Danmarks Rederiforening er spørgsmålet om flådestyrker omkring Somalia meget højt på dagsordenen, og man frygter, at lande vil trække sig fra eksempelvis EU's flåde NAVFOR, der bekæmper pirateri.

"Der er ikke nogen tvivl om, at det er noget, der er under pres hele tiden, og vi må erkende, at det er svært for regeringerne at afse resurser til at bekæmpe pirater," siger vicedirektør i rederiforeningen, Jan Fritz Hansen, til ShippingWatch.

Rederiforeningen understreger dog, at selvom man har hørt tale om, at lande overvejer at trække sig, er det så vidt vides ikke sket endnu. Men det er centralt, at NAVFOR fortsætter arbejdet, og at flådestyrken og andre som den ikke splittes nu. Det mener Jan Fritz Hansen, der også er formand for EUs piratkomite.

"Vi sagde til EU Navfor, at de må holde fast. For det er nu, det ser ud til, at det begynder at virke. Det ville være ærgerligt at luske ud, og det hele så blomstrede op igen. For pirattallene er i bund nu - der er næsten ingen succesfulde angreb i øjeblikket, så vi håber, at vi er ved at være ved begyndelsen på slutningen. Derfor er det ekstra vigtigt at vi presser pirater og deres investorer i bund, så de virkelig får et dårligt afkast på deres investeringer," siger Jan Fritz Hansen.

Der er tre internationale flåder, der er dedikeret til at bekæmpe pirateri. Det er Navfors Atalanta-mission, Combined Task Force 151  og Nato's operation Ocean Shield. Presseofficer ved SOK, Kenneth Nielsen, anslår, at de tre flåder sammenlagt råder over 14-15 krigsskibe. Han påpeger, at der dog også er andre flådestyrker i området der både tæller nationale styrker der bekæmper pirater og internationale flåder, der også skibe, der kommer i problemer. Når man regner dem med, vurderer han, at der sammenlagt er 30-35 krigsskibe i området. Han kan ikke genkende billedet af, at de internationale flådestyrker i området skulle være blevet reducerede.

Nyhedsbrev: Monsunen lægger dæmper på pirataktivitet 

Medie: Danske gidsler har siddet 515 dage 

Danske skibe må bevæbnes i alle piratområder 

Somaliske pirater er stækket

Forsvaret: Piratangreb i Aden-Bugten er rekordlavt 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs