Blåt image: Torm rammer bunden i ny undersøgelse

A.P. Møller - Mærsk rykker en plads ned som nummer fire i Berlingske Business Magasins årlige imageundersøgelse af 140 kendte og toneangivende danske virksomheder.
3.695 erhvervsledere er blevet bedt om at rangere virksomhederne på områder som ledelse, troværdighed, kvalitet, kommunikation, finansiel styrke og andre områder. Undersøgelsen er foretaget midt i april, da Mærsk Mc-Kinney Møller døde, hvilket ifølge analysen kan have påvirket resultatet.
Kriseramte Torm kæmper i disse dage fortsat for overlevelse og en endelig aftale med rederiets banker. Overlevelseskampen og den omstændighed, at topchef Jakob Meldgaard (foto) alligevel fik udbetalt den sidste rate af sit omdiskuterede tiltrædelseshonorar på 60 mio. kroner af bestyrelsen anført af den mangeårige formand N.E. Nielsen tilskrives forklaringen på Torms placering som tredje sidst eller nummer 138, kun "overgået" af Cimber Sterling og bundproppen DSB.
Hempel og DSV
Transportkoncernen DSV indtager pladsen som nummer 30 og får en tak opad. Primært begrundet i investorernes tillid til ledelsen, der har belønnet dem med høje afkast. Hempel får i undersøgelsen den bedste placering nogensinde som nummer 48 efter et år, hvor Hempel for første gang rundede en omsætning på én mia. euro.
DFDS rangerer de adspurgte erhvervsledere i undersøgelsen som nummer 81. Et selskab uden de store krusninger, men et solidt sejlende rederi i det forgangne år med stigende omsætning og overskud samt sikker integration af opkøbt selskab.
Lidt længere nede på listen, som nummer 91, optræder J. Lauritzen, som i 2011 blev hårdt ramt af kunders misligholdelse af en række kontrakter.Norden indtager pladsen som nummer 103.
Overraskende er det næppe, at statens energi- og oliekoncern Dong Energy styrtdykker ned på listen til en plads som 94. Et frit fald begrundet i Anders Eldrups fyring, tvivlsomme kontrakter kombineret med en uheldig håndtering, som chokerede offentligheden, hedder det.
Novo, Lego og Novozymes indtager i nævnte rækkefølge de tre øverste pladser i imageundersøgelsen, fremgår det af Berlingske Business Magasin torsdag.