Trods Maersk Lines og de øvrige store rederiers markante rateforhøjelser siden januar i år i containertrafikken mellem Europa og Asien, er rederiernes driftsmarginaler faldet i 1. kvartal 2012 i forhold til 4. kvartal 2011. Det skriver Alphaliner i sit nyhedsbrev tirsdag på grundlag af de 18 containerrederier, der har offentliggjort kvartalsregnskab.
Forklaringen på dykket skyldes primært højere brændstofpriser, der i gennemsnit udgjorde 710 USD/ton i 1. kvartal i år mod 650 USD i 4. kvartal 2011. De høje brændstofpriser har alene bidraget til en forværring i driftsmarginalerne på to procent for de 18 toneangivende containerrederier under et. Samtidig har varemængderne ligget fem procent lavere i 1. kvartal i år pga. det kinesiske nytår i februar i forhold til de sidste tre måneder af 2011.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app