ShippingWatch

Fem danske rederier følger principper om menneskerettigheder

90 pct. af den dansk-kontrollerede flåde følger FNs principper om menneskerettigheder, skriver Danmarks Rederiforening i sin netop udgivne årsrapport. I rederiet Norden betyder arbejdet med principperne, at procedurer for store som små ting i rederiet gennemtænkes og ændres, og hos J. Lauritzen er nye energiprojekter sat i gang.

Fem danske rederier - Torm, Nordic Tankers, Maersk, Lauritzen og Norden - har tilsluttet sig FNs menneskerettighedsprincipper ved at skrive under på UN Global Compact. Det har skabt et større fokus på social ansvarlighed i rederierne, skriver Danmarks Rederiforening i sin årsrapport ”Dansk Skibsfart 2012,”der netop er udkommet. Principperne giver blandt andet retningslinjer for arbejdsforhold, miljø og antikorruption og kan konkret gøre en stor forskel i de enkelte rederier, siger CSR-direktør i Norden Ulla Eithz Nielsen.

”Det første år vi var medlem har UN Global Compacts 10 principper hjulpet os med at strukturere vores arbejde med CSR samt vores CSR rapportering. Efter at have arbejdet med CSR i nogle år, bruger vi nu UN Global Compact til at understøtte vores arbejde med vores CSR fokus områder, som er: energi og klima, maritim sikkerhed, medarbejderforhold og anti-korruption. Vi tænker UN Global Compacts 10 principper ind i vores strategi, forretningsprocedurer og operationer for alle relevante områder af vores forretning,” siger Ulla Eithz Nielsen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs