ShippingWatch

Besætning sagsøger Mærsk i USA

11 medlemmer af besætningen på ”Maersk Alabama” kræver 50 millioner dollars i erstatning efter piratoverfald.

11 af den 20 mand store besætning på containerskibet ”Maersk Alabama” kræver tilsammen 50 mio. dollars i erstatning af Maersk Line Ltd, et datterselskab af A.P. Møller - Mærsk. Det svarer til knap 300 mio. kr.  Den amerikanske avis The Virginian-Pilot skriver, at de 11 besætningsmedlemmer kræver de mange penge i erstatning på grund af piratangrebet på ”Maersk Alabama” i 2009 ud for Somalias kyst.

Tom Hanks

Det fem dage lange kapringsdrama endte med, at skarpskytter på et amerikansk krigsskib skød tre pirater og befriede ”Maersk Alabama”-kaptajnen, Richard Phillips, der forinden havde tilbudt sig selv som gidsel, mod at resten af besætningen og skibet gik fri. Siden blev kaptajn Phillips udråbt til amerikansk helt - en film om dramaet er også ved at blive lavet med Tom Hanks som kaptajn - men besætningsmedlemmerne har en lidt anden historie at fortælle. De kræver erstatning af Mærsk og også af firmaet Waterman Steamship, der havde chartret skibet. Ifølge sagsanlægget bragte rederiet gennem Phillips' handlinger besætningens liv i fare.

Maersk: Grundløst

Sømændene påpeger, at skibet sejlede omkring 250 sømil fra Somalias kyst, selv om skibsfarten var blevet rådet til at sejle 600 sømil væk fra den somaliske kyst på grund af risiko for piratangreb. I en erklæring til avisen skriver Maersk, at sagen er grundløs. "I over 200 år har USA's handelsflåde og USA's flåde bekæmpet pirateri for at beskytte frihed og det åbne hav og vore nationale interesser, skriver det amerikanske datterselskab af A.P. Møller - Mærsk. Videre hedder det i erklæringen, at Maersk er stolt af besætningen, ligesom rederiet påpeger, at ”Maersk Alabama” sejlede med humanitær hjælp til folk i Afrika.

"Det er uheldigt, at dette stolte øjeblik i USA's maritime historie skal besudles af dette grundløse sagsanlæg," skriver Maersk Line Ltd. The Virginian-Pilot skriver, at der endnu ikke er berammet et retsmøde i sagen, men at sagen næppe kommer for retten før om et års tid.

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs