En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
23.05.2012kl. 10.45

MCC klar til at lukke underskudsgivende ruter

Det er ikke længere et mål i sig selv for MCC at erobre markedsandele. Maersk Lines intra-asiatiske rederi er parat til at lukke de underskudsgivende ruter og satse mere på feeder-trafik, oplyser rederiet til ShippingWatch.
af TOMAS KRISTIANSEN

Selvom der er høj vækst på det intra-asiatiske container-marked, har Maersk Lines regionale feeder-rederi, MCC, ikke vundet markedsandele siden 2010. Konkurrencen på de rundt regnet 3500 ruter, eller korridorer, i Sydøst-Asien er ganske enkelt blevet så stor, at der skal mere og mere til for at få et fornuftigt afkast ud forretningen.

I de første leveår for MCC, 2009 og 2010, så det rigtig godt ud, men siden er der kommet så mange lokale og regionale spilllere til, samtidig med at olieprisen er tordnet i vejret, at overskud slet ikke er givet. Første kvartal i 2012 viste således et lille minus. Derfor vil MCC ikke tøve med at lukke ruter ned, hvis de ikke relativt hurtigt viser sig at være bæredygtige. For vækst i sig selv er ikke længere et mål.

Klar ordre

”Ordren fra København er klar: Vi skal ikke vokse bare for at vokse, så hellere tabe markedsandele. Derfor er vi indstillet på at lukke korridorer, så snart vi ser, at de ikke er økonomisk rentable,” siger MCCs CEO, Tim Wickmann til ShippingWatch.

 

Raterne på det intra-asiatiske marked følger slet ikke de dramatiske stigninger og fald på de store kontinentale linjer. På nogle af korridorerne har raterne ligget på rundt regnet samme niveau i årevis, fordi et virvar af udbydere konstant er med til at holde priserne nede. De konkurrerer livligt og er ekstremt fleksible, så de hurtigt kan lukke en korridor eller sætte mere tonnage ind. Hertil kommer, at raterne er meget lokale og ofte gælder en enkelt korridor som eksempelvis mellem Shanghai og Ningbo til Indonesien.

Fokus på feeder

De intra-asiatiske ruter, altså at fragte containere mellem de asiatiske lande, er den ene del af MCCs forretning. Den anden er at fungere som feeder for de store linjerederier på ikke mindst Asien-Europa, herunder moderselskabet Maersk Line. Den forretning vil Tim Wickmann til at satse endnu mere på.

”Vi tabte markedsandele på den intra-asiatiske trafik i 2011 og har nu bevidst valgt at fokusere mere på feeder-delen, f.eks. fra taiwanesiske Evergreen. På den måde har vi en fordel i forhold til de lokale og regionale rederier, der alene sejler internt mellem landene i regionen,” siger Tim Wickmann, der tilføjer, at MCCs succes i høj grad også hænger sammen med, hvordan Maersk Line klarer sig på Asien-Europa.

Vokse med markedet

MCC har i dag en markedsandel på 5-6 procent mod cirka to procent, da rederiet startede i 2009. MCC er stadig lille i Kina, Korea, Taiwan og Japan, men stor i Vietnam, Indien, Indonesien, Malaysia, Bangladesh og Filippinerne. I de to sidste lande er MCC størst.

”Vores ambition er at vokse med markedet og begynde at lave penge igen. Men vi kan sagtens finde på at forlade et marked og så sætte ind et andet sted,” lyder det fra Tim Wickmann.

Han tilføjer, at raterne efter det kinesisk nytår viser positive tegn igen, og at april har set ”godt ud.”

MCC holder sig væk fra intra-sejladsen mellem Kina, Korea og Japan 

Relaterede artikler:

  • MCC holder sig væk fra intra-sejladsen mellem Kina, Korea og Japan

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge