ShippingWatch

MCC klar til at lukke underskudsgivende ruter

Det er ikke længere et mål i sig selv for MCC at erobre markedsandele. Maersk Lines intra-asiatiske rederi er parat til at lukke de underskudsgivende ruter og satse mere på feeder-trafik, oplyser rederiet til ShippingWatch.

Selvom der er høj vækst på det intra-asiatiske container-marked, har Maersk Lines regionale feeder-rederi, MCC, ikke vundet markedsandele siden 2010. Konkurrencen på de rundt regnet 3500 ruter, eller korridorer, i Sydøst-Asien er ganske enkelt blevet så stor, at der skal mere og mere til for at få et fornuftigt afkast ud forretningen.

I de første leveår for MCC, 2009 og 2010, så det rigtig godt ud, men siden er der kommet så mange lokale og regionale spilllere til, samtidig med at olieprisen er tordnet i vejret, at overskud slet ikke er givet. Første kvartal i 2012 viste således et lille minus. Derfor vil MCC ikke tøve med at lukke ruter ned, hvis de ikke relativt hurtigt viser sig at være bæredygtige. For vækst i sig selv er ikke længere et mål.

Klar ordre

”Ordren fra København er klar: Vi skal ikke vokse bare for at vokse, så hellere tabe markedsandele. Derfor er vi indstillet på at lukke korridorer, så snart vi ser, at de ikke er økonomisk rentable,” siger MCCs CEO, Tim Wickmann til ShippingWatch.

 

Raterne på det intra-asiatiske marked følger slet ikke de dramatiske stigninger og fald på de store kontinentale linjer. På nogle af korridorerne har raterne ligget på rundt regnet samme niveau i årevis, fordi et virvar af udbydere konstant er med til at holde priserne nede. De konkurrerer livligt og er ekstremt fleksible, så de hurtigt kan lukke en korridor eller sætte mere tonnage ind. Hertil kommer, at raterne er meget lokale og ofte gælder en enkelt korridor som eksempelvis mellem Shanghai og Ningbo til Indonesien.

Fokus på feeder

De intra-asiatiske ruter, altså at fragte containere mellem de asiatiske lande, er den ene del af MCCs forretning. Den anden er at fungere som feeder for de store linjerederier på ikke mindst Asien-Europa, herunder moderselskabet Maersk Line. Den forretning vil Tim Wickmann til at satse endnu mere på.

”Vi tabte markedsandele på den intra-asiatiske trafik i 2011 og har nu bevidst valgt at fokusere mere på feeder-delen, f.eks. fra taiwanesiske Evergreen. På den måde har vi en fordel i forhold til de lokale og regionale rederier, der alene sejler internt mellem landene i regionen,” siger Tim Wickmann, der tilføjer, at MCCs succes i høj grad også hænger sammen med, hvordan Maersk Line klarer sig på Asien-Europa.

Vokse med markedet

MCC har i dag en markedsandel på 5-6 procent mod cirka to procent, da rederiet startede i 2009. MCC er stadig lille i Kina, Korea, Taiwan og Japan, men stor i Vietnam, Indien, Indonesien, Malaysia, Bangladesh og Filippinerne. I de to sidste lande er MCC størst.

”Vores ambition er at vokse med markedet og begynde at lave penge igen. Men vi kan sagtens finde på at forlade et marked og så sætte ind et andet sted,” lyder det fra Tim Wickmann.

Han tilføjer, at raterne efter det kinesisk nytår viser positive tegn igen, og at april har set ”godt ud.”

MCC holder sig væk fra intra-sejladsen mellem Kina, Korea og Japan 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs