ShippingWatch

Smedegaard: Vi frygter ikke ratefald

"Vi var nødt til at deltage i ratekrigen, fordi vi havde tabt markedsandele i en årrække. Hvis man vil være det største, kan man ikke tillade, at konkurrenterne underbyder én hele tiden," siger CEO Nils Smedegaard, A.P. Møller - Mærsk,

Foto: MAGNUS MØLLEr

En ødelæggende priskrig i containermarkedet fra Asien til Europa kostede milliardunderskud for A.P. Møller - Mærsk i andet halvår af 2011. Siden da er raterne genoprettede gennem markante ratestigninger, og netop tilbagevendte topchef, Nils Smedegaard Andersen, frygter ikke for, at raterne falder igen.

For første kvartal tabte Maersk Line dog fortsat store summer, mere specifikt 3,4 mia. kr. Forventningerne til resten af året blev dog hævet efter de store ratestigninger fra 1. marts, og fra at vente et underskud ser gruppen nu mulighed for et nulresultat for hele året. Det sker efter omtrent en tredobling af raterne.

"Det er selvfølgeligt aldrig godt nok, men vi forventer da bedre rater i de sidste tre kvartaler. Vi har været igennem en meget svær periode i anden halvdel af sidste år og i første kvartal," siger Nils Smedegaard til Ritzau Finans.

Ingen strategiskift

Han er ikke enig i, at der er tale om et strategiskifte hos Maersk Line, der i 2011 fokuserede på markedsandele og ville presse konkurrenterne ud af markedet, mens der nu er fokus på rentabiliteten.

"Jeg mener ikke, der er skiftet strategi. Vi var nødt til at deltage i ratekrigen, fordi vi havde tabt markedsandele i en årrække. Hvis man vil være det største, kan man ikke tillade, at konkurrenterne underbyder én hele tiden. Og det lykkedes os også at genetablere en fornuftigt markedsandel. Det er vi tilfredse med, og skal nu kun vokse på linje med markedet. Nu forbedrer vi rentabiliteten, og det betyder ratestignigner," siger Nils Smedegaard Andersen.

Sidste år var priskrigen så voldsom, at de normale højsæsontillæg ikke kunne gennemføres i andet halvår. Nils Smedegaard frygter dog ikke, at raterne vil falde tilbage igen i resten af 2012, trods den meget voldsomme priskrig i 2011. Samtidig er der snak i markedet om, at oplægningerne er ved at stagnere, og at der kan være fornyet konkurrence på vej.

"Det er helt naturligt, at der vil være færre skibe i oplæg, når højsæsonen nærmer sig. Man skal samtidig huske på, at man kan tage kapacitet ud på flere måder, blandt andet ved at sejle langsommere. Det gør både vi og vores konkurrenter nu, så kapaciteten er blevet betydeligt mindre. Så jeg er ikke bekymret for, at ratestigningerne vil begynde at skride. Det er jeg heller ikke af den grund, at alle rederier er under pres i en grad, hvor selv kunderne har forståelse for, at de må betale nogenlunde fornuftige rater, hvis de skal have en leveringsdygtig industri fremover," siger Nils Smedegaard.

Forsigtig optimist

Nils Smedegaard Andersen er selverklæret forsigtig optimist omkring udviklingen i containerdivisionen, der tabte 3,4 mia. kr. i første kvartal. Koncernen har dog nu stillet markedet muligheden for et samlet nulresultat i vente, og derfor skal der da også tjenes penge resten af året.

Raterne er da også steget markant de seneste måneder i takt med, at verdens rederier har gennemført markante rateforhøjelser. Det har omtrent tredoblet niveauet siden bunden i slutningen af 2011.

"Men det er jo en tredobling fra ingenting. Raterne var ekstremt lave og dækkede ikke en gang bunkeromkostningerne. Det var jo helt urealistisk lave rater. Derfor er det lidt meningsløst at tale om stigningstakter. Raterne er bedre nu, men sandsynligvis ikke gode nok til, at hele industrien kan tjene penge, siger Nils Smedegaard Andersen til Ritzau Finans.

Det bør dog være nok til, at A.P. Møller - Mærsk kan.

"Vi håber på et resultat i Maersk Line omtrent neutralt, og efter at have tabt 3,4 mia. kr. i tredje kvartal, jamen så skal vi tjene penge for at nå det. Vi håber vi når nulresultatet, men det er meget tidligt på sæsonen, så derfor kommer vi ikke med en mere præcis guidance," siger Nils Smedegaard Andersen og fortsætter:

"Men vi forventer da en forbedring i de næste tre kvartaler. Vi gennemfører rateforhøjelser og omkostningsbesparelser, og det gør, at jeg er forsigtig optimist for resten af året."

RITZAU FINANS

Seaintel: Container-redernes enighed smuldrer 

Analytikere: Eufori over ratehop bliver kort 

SeaIntel: 74 giant container ships in pipeline 

Nordea: Mærsk-regnskab skuffer

Maersk Line: Stort tab i containerdivisionen 

 

 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs