ShippingWatch

Carsten Mortensen: Godt købmandsskab bag stærkt kvartal

Der er flere faktorer bag det uventet gode driftsresultat i D/S Nordens tørlastdivision, som kom ud af årets første tre måneder med et EBITDA på 40 mio.
dollar mod konsensus om 32 mio. dollar ifølge SME Direkt.

"I tørlast er det faste kontrakter, men også super købmandsskab i organisationen, stram risikostyring og gode modparter. Så det er Nordens måde at
drive forretning på, og jeg kan altså ikke sige mig fri for at være ret stolt af, at vi leverer sådan et driftsresultat, selvom markedet rammer et lavpunkt.
Det er jeg rigtigt godt tilfreds med, siger rederiets administrerende direktør," Carsten Mortensen, til Ritzau Finans.

En høj afdækning i særligt Panamax og Handymax, der er de skibstyper, hvor rederiet har flest skibsdage, havde en positiv effekt på indtjeningen i et
ellers meget svagt spotmarked. T/C-indtjeningen (Time Charter indtjening) i tørlastdivisionen lå 31 pct. over de gennemsnitlige 1-års rater, fremgår det af
regnskabet.
I Panamax opnåede D/S Norden en gennemsnitlig T/C-indtjening på 15.125 dollar om dagen, hvilket var 36 pct. over 1-års T/C-raterne på markedet. I handymax lå D/S Nordens rater, som udgjorde 13.916 dollar om dagen, 28 pct. over markedsraterne, mens rederiet overgik markedet med 16 pct. i handysize.

Endelig lå raterne i D/S Nordens to mindste segmenter, capesize og post-panamax, henholdsvis 113 pct. over 1-års TC-raterne og 17 pct. under markedsrenterne.

Norden indleder kontrahering af skibe inden længe 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs