Japan: Bedre statsstøtte til miljøvenlige skibe

Den japanske regering vil på et møde i næste måned i OECDs særlige enhed for skibsbygning foreslå, at nationale eksportkreditordninger i højere grad skal støtte højteknologiske og miljøvenlige nybygninger. Netop Japan er et af de lande, der kører en høj, international miljøprofil og et land, som har skibsværfter, der er i stand til at bygge komplekse konstruktioner.
Forslaget lægger op til, at eksportkreditter til skibsbygning indrettes, så betaling ved bestilling af et nyt, miljøvenlig skib lempes, ligesom afdragstiden på lånene forlænges under de regler, der er fastlagt i Sector Understanding on Export Credits for Ships, SSU. Disse regler fastlægger de internationale rammer for den tilladte statssstøtte, særligt i forhold til rentesatser og løbetid på lånene til skibe. Disse regler har i dag ingen kriterier til design og konstruktion af skibe.
Kina anses dog som en alvorlig forhindring for en gennemførelse af de tanker, Japan vil føre frem. Kina er medlem af frihandelsorganisationen WTO, men har afvist at deltage i drøftelserne i OECD, som har en udvidet samarbejdsaftale med Kina.
Hele verdens skibsværft ligger i Sydkorea
Relaterede artikler:
Hele verdens skibsværft ligger i Sydkorea
For abonnenter