Japan: Bedre statsstøtte til miljøvenlige skibe

Japan vil på et møde i OECD i næste måned foreslå, at nationale eksportkreditordninger skal tilpasses nye og miljøvenlige skibe. Det skriver Lloyd's List.
Foto: Hempel
Foto: Hempel

Den japanske regering vil på et møde i næste måned i OECDs særlige enhed for skibsbygning foreslå, at nationale eksportkreditordninger i højere grad skal støtte højteknologiske og miljøvenlige nybygninger. Netop Japan er et af de lande, der kører en høj, international miljøprofil og et land, som har skibsværfter, der er i stand til at bygge komplekse konstruktioner.

Forslaget lægger op til, at eksportkreditter til skibsbygning indrettes, så betaling ved bestilling af et nyt, miljøvenlig skib lempes, ligesom afdragstiden på lånene forlænges under de regler, der er fastlagt i Sector Understanding on Export Credits for Ships, SSU. Disse regler fastlægger de internationale rammer for den tilladte statssstøtte, særligt i forhold til rentesatser og løbetid på lånene til skibe. Disse regler har i dag ingen kriterier til design og konstruktion af skibe.

Kina anses dog som en alvorlig forhindring for en gennemførelse af de tanker, Japan vil føre frem. Kina er medlem af frihandelsorganisationen WTO, men har afvist at deltage i drøftelserne i OECD, som har en udvidet samarbejdsaftale med Kina.

 Hele verdens skibsværft ligger i Sydkorea

 

Del artikel

Relaterede artikler:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også