
Drewrys Chemical Tanker Freight Rate Index faldt i løbet af årets første kvartal og registrerede dermed sit første kvartal med fald siden 3. kvartal i 2010. Vestgående transporter i Stillehavet faldt med så meget som 13 procent. Det næste kvartal er historisk set et svagt et af slagsen, og Drewry forudser, at raterne når bunden, inden de stiger igen senere på året. Dette er ikke nødvendigvis en god nyhed for alle.
Overkapacitet hviler stadig som en forbandelse over markedet, så skibsrederne håber på, at fragtraterne vil stige, mens bunkerpriserne, der har udhulet indtjeningen, vil falde. Hvis det ikke sker, vil de have svært ved at bevare serviceniveauet og undgå voldsomme kapitalproblemer og konkursbegæringer.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app