ShippingWatch

Det dansk-sydkoreanske maritime samarbejde udbygges

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn er under besøget i Sydkorea mødtes med landets minister for vidensøkonomi samt ministeren for land, transport og søfartsanliggender. Det er der kommet to konkrete aftaler inden for det maritime område ud af.

Foto: CATHRINE ERTMANN, Jyllands-Posten

Det dansk-koreanske maritime samarbejde udbygges nu i form af to konkrete aftalter, som indgås i forbindelse med det officielle danske erhvervsbesøg i Sydkorea disse dage.

Den første aftale er indgået i dag mandag, hvor Ole Sohn og Koreas minister for land, transport og søfartsanliggender har underskrevet en samarbejdsaftale om kvalitetsskibsfart. Aftalen fokuserer på at styrke samarbejdet mellem Danmark og Korea, som begge har store interesser inden for skibsfart.

Ifølge en pressemeddelese fra Erhvervs- og Vækstministeriet skal forskellige arbejdsgrupper med deltagere fra begge lande arbejde for fri markedsadgang inden for international shipping, søsikkerhed, renere skibsfart, uddannelse og anti-pirateri.

Kvalitetsskibsfart

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn siger om aftalen:

"Jeg er meget tilfreds med aftalen, som fokuserer på innovation og kvalitetsskibsfart samt bedre international lovgivning. Det vil være til gavn for både danske udstyrsleverandører, søfolk og rederier – samt fremme grøn vækst og jobskabelse globalt. I den forbindelse er jeg rigtig tilfreds med, at den koreanske minister og jeg i dag blev enige om at arbejde for ambitiøse målsætninger for mindskelse af CO2-udslip når den internationale søfartsorganisation – IMO – skal drøfte spørgsmålet i oktober 2012. En global og ambitiøs aftale på området vil styrke danske leverandørers vækst- og afsætningsmuligheder for grønne og innovative løsninger til fremtidens skibe."

Den anden aftale, en samarbejdsaftale om grøn skibsteknologi, er indgået mellem Ole Sohn og Sydkoreas minister for vidensøkonomi. Den underskrives ved en ceremoni under den dansk-koreanske Grønne Vækstalliance tirsdag den 15. maj. Aftalen fokuserer på at udvikle grønnere skibe.

Som verdens næststørste skibsbygningsnation (efter Kina) er Korea af stor betydning for danske leverandører, og flere af de danske virksomheder har produktion, servicecentre eller salgskontorer placeret i Korea. Det er derfor vigtigt for danske virksomheder at fastholde og forhåbentlig øge samhandlen med Korea.

Grøn teknologi

Korea har utrolig gode faciliteter og teknologi på selve skibsbygningssiden, og vi er i Danmark gode til at levere grøn teknologi og løsninger, som skal ind i skibene. Den kombination er rigtig god, når det handler om at nedsætte CO2-udslip, som søfart desværre er en stor bidragyder til.

Aftalerne kommer i forlængelse af, at regeringen i sidste uge lancerede sin vækstmarkedsstrategi for blandt andet de asiatiske markeder.

De indgås i forbindelse med det største danske eksportfremstød i Asien til dato, hvor 76 virksomheder deltager i forlængelse af åbningen af verdensudstillingen Expo 2012 i Seoul.

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs