ShippingWatch

Store Maersk Line-kunder vil se CO2-beregninger

Flere og flere kunder hos Maersk Line beder om beregninger på, hvor meget skibene udleder af CO2, men rederiet kan ikke se, hvordan det klarer sig i forhold til konkurrenterne. Ærgerligt, siger klima- og miljøchef Jacob A. Sterling, Maersk Line.

Over 150 større  kunder hos Maersk Line anmodede sidste år rederiet om at beregne skibenes udledning af CO2 i forhold til konkrete rejser. Ifølge Jacob A. Sterling, chef for klima og miljø i Maersk Line, begyndte rederiet sidste år at lave opgørelser over omfanget af disse forespørgsler fra kunderne. Nogle af dem er anmodninger om forholdsvis simple beregninger, mens andre sender detaljerede forespørgsler om CO2-udledninger for alle de korridorer, som de bruger.

Mere kundefokus på CO2

"Vi har indtil videre valgt ikke at lægge en online CO2-beregner ud på vores hjemmeside. Det er vigtigt for os, at beregningerne bliver meget præcise, så vores kunder kan stole på tallene, og vi kan sikre kvaliteten ved at lave beregningerne lidt mere manuelt. Så kan vi bedre håndtere store mængder data og særlige forhold og ønsker fra kundernes side. Vi tilbyder alle vores kunder at lave udregningerne for dem, for det er vigtigt for os, at kunderne i højere grad begynder at tage CO2 med i deres valg af transportleverandør på samme måde, som de gør i forhold til transporttid, rettidighed, pris og andre forhold," siger Jacob A. Sterling til ShippingWatch.

Modsat mange konkurrenter, der har lagt CO2-beregnere på deres websites, har Maersk Line altså besluttet at vente og i stedet arbejde for større åbenhed og fælles standarder for CO2-udregning, da det er vigtige forudsætninger for at kunne sammenligne de enkelte rederiers CO2-udledning, indtil der er vedtaget eller aftalt en fælles standard, så der bliver muligt for kunder at sammenligne de enkelte rederiers CO2-udledning. Maersk Line er til gengæld det eneste af de toneangivende containerrederier, der offentliggør de CO2-data, som rederierne indberetter til den såkaldte Clean Cargo Working Group. Medlemsorganisationen tæller de fleste containerrederier samt en lang række af rederiernes største kunder som Ikea, Nike, Heineken, Electrolux m.fl.

 

Intet at skjule

"Vi er i en startfase i forhold til miljø som konkurrenceparameter, men vi ser en klart stigende tendens i antallet af kunder, der beder om CO2-udregninger, og for os er der ingen tvivl om, at det i stigende grad, at det bliver en vigtigt konkurrenceparameter," siger Jacob A. Sterling, der ærgrer sig over, at Maersk Line i dag ikke kan se, hvordan rederiet klarer sig på CO2 i forhold til konkurrenterne, der bevarer CO2-beregningerne som et forhold mellem reder og kunde:

"Men vi kan i dag udregne forholdsvis præcist, hvad vores kunders CO2-udledninger har været eller vil være med os, og vi kan sammenligne med, hvad gennemsnittet i industrien er. Det giver en ret god indikation af, hvor vi ligger. For alle vores 170 største kunder laver vi desuden udregninger på månedsbasis, som sendes til kunden, hvor vi fortæller, hvor meget de har udledt af CO2, og hvor meget de har sparet i CO2 ved at vælge os. Vi kunne bare godt tænke os, at vores konkurrenter lagde det ligeså åbent frem, som vi gør," siger Jacob A. Sterling:

"Vi har ikke noget at skjule. Vi vil allerhelst sammenligne os på tværs med alle, så vi eksempelvis kan sige, at vi på Asien-Europa har lavere CO2-udledning end f.eks. seks andre, mens en konkurrent måske er bedre end os på CO2 andre steder. Så kan kunderne foretage en afvejning af, hvad miljøet skal betyde i forhold til andre væsentlige parameter."

Maersk Line tilbyder ligeledes deres store kunder såkaldte CO2 Saving Certificates, som angiver, hvor meget kunden i låbet af et år  har sparet i CO2 ved at vælge Maersk Line frem for et gennemsnitligt containerrederi. Målet med certifikaterne er at få kunden til at lægge mere fragt hos Maersk Line, så de kan spare endnu mere CO2  og måske ligefrem nemmere nå deres egne miljømålsætninger.

Skibsrederne presses til EU-klimaaftale efter skuffelse i IMO 

Maersk Line: Miljøsyndere skal betale mest  

Maersk Line vil skærpe miljøkrav til rederierne 

SeaIntel: Miljøkrav vil støtte Maersk Line kommercielt 

 

 

 

  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs