ShippingWatch

NOL varsler om fortsat svage markeder

I forbindelse med offentliggørelsen af et dårligere regnskab for første kvartal af 2012 end ventet advarer Neptune Orient Lines om, at de svage markeder vil fortsætte i kommende kvartaler.

Neptune Orient Lines , der står bag verdens syvendestørste containerrederi, APL, fik et større end ventet underskud i første kvartal. Samtidig advarer rederiet om, at de svage markedsudsigter vil fortsætte i de kommende kvartaler.

Det fremgår af Neptune Orients regnskab for årets første tre måneder.

Omsætningen løb op i 2,38 mia. dollar, hvilket var meget tæt på analytikernes estimat. Til gengæld tabte rederiet 254 mio. dollar efter skat, hvor analytikerne kun havde ventet et underskud på 188 mio. dollar ifølge Bloomberg.

Det skete blandt andet, fordi brændstofpriserne steg 31 pct. i første kvartal sammenlignet med året før. Høje brændstofomkostninger og overkapacitet på markedet vil fortsat presse forretningen, siger Neptune Orient Lines (NOL), der er en af Maersk Lines største konkurrenter.

For at spare penge, vil NOL nu igen omorganisere. I forvejen har et spareprogram givet så meget pote, at rederiet barberer omkring 500 mio. dollar af omkostningerne i 2012.

Men nu skal organisationen omstruktureres, hvilket ifølge rederiet vil give en yderligere besparelse på 70 mio. dollar fra 2013 og fremover.

RITZAU FINANS

Alm. Brand tror på fastholdelse af container-rater

Flere tegn på sprækker i rederisamarbejder 

Seaintel: Container-redernes enighed smuldrer 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs