
Pirateri forhindres bedst, hvis man kan sætte ind på flere fronter. Derfor anbefaler Bimco også bekæmpelse af pirateri på land, som det er blevet tilladt med beslutningen fra EU Navfor. Men ligesom en rapport fra Holman Fenwick Wilan, der citeres i dagens Lloyd’s List, vurderer den internationale søfartsorganisation Bimco over for ShippingWatch, at den politiske vilje halter efter den politiske beslutning.
”Vores fornemmelse er, at der er en vis forskel på, hvor stor vilje de forskellige lande udviser i deres bestræbelser på at bekæmpe pirateri. Ingen nævnt, ingen glemt, men netop derfor er vi så optaget af at være i dialog med politikere på højt niveau. For at forklare dem den trussel, som pirateriet udgør – først og fremmest for den enkelte sømand, men i et større perspektiv også for den frie verdenshandel og dermed inddirekte på mulighederne for at få et økonomisk opsving,” siger Jakob Larsen, der er martime security officer i Bimco.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app