ShippingWatch

Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer

Om godt et år indsætter Maersk Line seks nye Triple E-skibe i en serie på i alt 20. Alene truslen om skibenes ankomst forklarer de vanskeligheder, som verdens ledende containerrederier lige nu kæmper for at komme ud af, vurderer Drewry over for ShippingWatch.

Selv om Maersk Line først i løbet af sommeren 2013 indsætter sine nye gigantiske containerskibe på Asien-Europa, de såkaldte Triple-E på 18.000 teu, har alene truslen om deres ankomst haft en dramatisk effekt på markedsforholdene, ligesom skibene er en væsentlig del af forklaringen på sidste års priskrig og den øjeblikkelige usikkerhed.

Det vurderer analysechef Martin Dixon fra det internationale analysefirma Drewry over for ShippingWatch.

Dramatisk effekt

”Alene bestillingen af disse skibe har haft en dramatisk effekt på markedet og har fået konkurrerende rederier til at skynde sig med at bestille tilsvarende store skibe. Det har skabt en situation med vedvarende overkapacitet og volatile fragtrater og har utvivlsomt opmuntret til en kamp om markedsandele og sidste års ratekollaps, da rederierne forsøgte at øge deres kritiske masse for at retfærdiggøre deres investeringer i disse store skibe,” siger Martin Dixon.

Forudsat der er tilstrækkelig efterspørgsel, og skibene kan fyldes op, vil introduktionen af de nye mega-carriers gavne såvel Maersk Line og andre redere i kraft af især lavere forbrug af brændstof, mindre havneudgifter og dermed lavere enhedsomkostninger, siger Martin Dixon.

Nye services og flere skibe

På kort sigt forventer Drewry, at spotraterne vil fortsætte med at stige i takt med, at rederierne gennemtvinger prisforhøjelser. Men allerede i 2. halvår i år kommer raterne under fornyet pres på grund af overkapacitet og den omstændighed, at rederne introducerer nye services og flere skibe i troen på en stærk højsæson.

“Vi forventerne, at fragtraterne i slutningen af 2012 vil ligge højere i forhold til niveauet i starten af året, hvorefter vi vil begynde at se fald. I vores Container Forecaster i slutningen af marts forventer vi, at de globale fragtrater vil genvinde otte procent i år og endnu mere på øst-vest ruterne. Men samlet set forventer vi, at det vil tage rederierne to år for at genvinde det store fald, vi så i 2011.”

En række aktieanalytikere vurderede samstemmende over for for ShippingWatch tirsdag, at Maersk Line og de øvrige containerrederier på de vigtigste handelsruter kommer under fornyet pres allerede i indeværende år, selv om det er lykkedes at gennemføre massive rateforhøjelser de seneste måneder.

A.P Møller - Mærsks fremlægger regnskab for 1. kvartal 2012 den 16. maj.

20 Triple E

Maersk Line har 20 nye Triple-E skibe på vej. De leveres i perioden 2013-2015. Det er verdens største skibe med en kapacitet på 18.000 teu (20 fods containere). Maersk Line udnyttede ikke optionen på yderligere 10. Den første af i alt seks Triple E i 2013 leveres i løbet af juli og august, ni skibe følger i 2014 og fem i 2015.

SeaIntel: 74 nye mega-containerskibe på vej

Analytikere: Eufori over ratehop bliver kort

 

 

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere