ShippingWatch

Amnesty: Danske rederier ude af trit med tiden

De danske rederier er gammeldags i deres syn på våbentransporter. Det er ikke udelukkende et politisk ansvar at sikre forsvarlige våbentransporter, også rederierne bør involvere sig, lyder det fra Amnesty International.

Foto: Rederiforeningen

Det er utidssvarende, når danske rederier ikke vil tage politisk ansvar for kontrollen med våbentransporter, mener Amnesty International, der i øjeblikket arbejder med en global kampagne mod uregulerede våbentransporter.

”Hvis jeg skal være høflig, så vil jeg kalde de danske rederiers måde at se på det på for en uddateret måde at drive virksomhed på. Virksomheders sociale ansvar er en vigtig faktor i moderne virksomhedsledelse, og rederierne bør forholde sig til, at anstændige rederier ikke kan sejle rundt med illegale våben,” siger policy- og kampagnekoordinator Joakim Lundström fra Amnesty International.

”Danske rederier burde ikke ligge og sejle med våben, hvor der er overhængende fare for, at våbnene bliver brugt til mishandling. De burde sikre sig at have orden i eget hus.”

Virksomheder driver også politik

I sidste uge skrev ShippingWatch, hvordan man i Danmarks Rederiforening ikke vil forholde sig til våbentransporter som et politisk emne, men netop lade det være op til politiske institutioner at arbejde med våbentransporterne.

"Det er vanskeligt for rederierne selv at drive udenrigspolitik og vælge, at nu er der et eller andet land, vi ikke sejler til, fordi en organisation ikke bryder sig om det af den ene eller den anden årsag,” sagde Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening, til ShippingWatch.

Amnesty International kritiserer især danske rederier for ikke at vedstå sig ansvaret for transporter i den uregulerede internationale våbenhandel, hvor Danmark scorer en global sjetteplads som stortransportør af våbnene.

Modargumenter holder ikke vand

Amnesty International mødes hovedsageligt af to modargumenter fra den internationale rederibranche.

”Vi hører, at rederierne ikke vil føre kontrol, fordi de ikke ved, hvad der er i containerne. Men selvfølgelig ved branchen, hvad der er i containerne. Samtidig hører vi, at der ikke er tid til ordentlige budrunder, hvis enhver våbentransport skal certificeres frem for blot selskabet. Alle førende våbeneksperter fortæller os imidlertid, at ingen af delene er forhindringer for en kontrol med våbentransporter,” siger Joakim Lundström.

Amnesty kræver kontrol med våbentransport 

Redere om våbensejlads: Ikke vores opgave at føre udenrigspolitik 

Mere fra ShippingWatch

I alt 12 skibe er sejlet fra Ukraine lastet med korn

I alt er 12 tørlastskibe lastet med Ukrainsk korn til eksport sejlet fra det krigshærgede land siden mandag sidste uge, hvor det første skib efter en aftale mellem Rusland og Ukraine fik lov til at forlade havnen i Odesa.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs