Lloyds: Store asiatiske rederier fortsat under pres

Fem af Asiens største rederier præsenterede i sidste uge regnskabsopdateringer, og ens for stort set alle var, at regnskaberne var stærkt prægede af røde tal. Et andet sammenfald var manglende forklaringer på, hvordan selskaberne har tænkt sig at komme ud af krisen. Det skriver shippingavisen Lloyds List.
Kinesiske China Cosco og China Shipping Development præsenterede underskud på henholdsvis 2,7 mia. yuan, svarende til 2,4 mia. kr., og 321 mio. yuan, svarende til 285,9 mio. kr., for deres første kvartal.
For de tre største japanske rederier, Nippon Yusen, Mitsui OSK og Kawasaki Kisen, var der tale om årsregnskaber, og her lød bundlinjerne på underskud med henholdsvis 72,8 mia. yen (5,1 mia. kr.), 26 mia. yen (1,8 mia. kr.) og 41,35 mia. yen (2,9 mia. kr.).
Skuffende regnskaber
Alle tre rederier venter dog samlede overskud for hele det kommende år på henholdsvis 23 mia. yen (1,6 mia. kr.), 3 mia. yen (210 mio. kr.) og 11 mia. yen (769,1 mio. kr.), selv om ingen af selskaberne kommer med gode forklaringer på, hvor vendingen skal komme fra. Fortsat stigende fragtrater for containerbranchen i den første del af 2012 og en fortsat tendens til mindre overkapacitet kan dog være med til at skubbe tingene i den rigtige retning i første halvår.
De asiatiske regnskaber har over en bred kam skuffet i denne regnskabssæson. Ud af i alt 211 regnskaber fra selskaber i MSCI Asia Pacific-indekset (Japan undtaget) har 88 overgået forventningerne, mens 91 har skuffet. Det viser data fra Bloomberg.
AF RITZAU FINANS