Analytikere: Mærsk skal satse på fragt og olie

Danske såvel som udenlandske analytikere spekulerer i en øget fokusering hos A.P Møller-Mærsk efter Mærsk Mc-Kinney Møllers død. En fokusering, der kan føre til frasalg.

Danske og internationale analytikere peger ifølge Berlingske Business peger på detailkæden Dansk Supermarked som oplagt frasalgskandidat, der i modsætning til container- og oliedivisionen ikke er en af del af virksomhedens DNA.

»Ingen af de to virksomheder er strategisk vigtige for A.P Møller-Mærsk længere, så det er naturligt en af de første ting, man må spekulere i,« siger Gianmarco Bonacina fra den italienske investeringsbank Equita SIM til avisen.

Fokus på kerneforretningen

A.P. Møller-Mærsk har allerede taget hul på strategien, hvor man for to år siden solgte den engelske del af Netto fra. Derfor opfatter en række analytikere et øget fokus på kerneforretningen som en glidende bevægelse, hvor frasalg dog kan ligge år ude i fremtiden.

»Selskabet har sagt, at de ikke vil være i forretninger, hvor de ikke har kritisk masse. Og selskabet har også sagt, at de vil skille sig af med aktiver, som ikke giver et fornuftigt afkast. Med disse kriterier kan et salg af eksempelvis Dansk Supermarked i Sverige og i Tyskland, men derimod ikke i Danmark, komme på tale,« siger analytiker i Jyske Bank, Frans Høyer.

Flere nævner også Danske Bank som et emne for trimning af organisationen ved siden af supermarkedskæden. Analytiker i Alm. Brand Jepser Christensen mener dog, at et frasalg af de store virksomheder ligger et godt stykke ude i fremtiden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også