ShippingWatch

Norden ser boomende marked for transport af biomasse

De skærpede krav til kraftvarmeværkerne i Europa skaber et nyt og lovende marked for Norden: transport af biomasse så som træflis. I år forventer rederiet at sejle med tre gange så store mængder som sidste år.

Kontrakter på transport af træflis er begyndt at fylde godt hos Norden. Ifølge rederiets magasin "Norden news" forventes omfanget af transporter med biomasse så som træflis at være tredoblet i låbet af 2012 i forhold til sidste år, hvor rederiet gik ind på markedet.

”Vi får hele tiden henvendelser fra ny spillere i markedet, der er interesserede i at få bud fra os på transport af biomasse,” siger chefen for Nordens Handysize-pool, Vice President Christian Ingerslev til magasinet.

Supramax på vej

Christian Ingerslev vurderer, at den globale transport af biomasse i form af primært træpiller – men også træflis og visse andre typer af biomasse – er på mellem 3,5 og fire millioner tons om året. Men det er tal, der ventes at vokse markant allerede de nærmeste år, forudser han.

Den mest anvendte skibstype ved transporten af biomasse er i dag Handysize med en kapacitet på 25.000-40.000 tdw. Men ud fra den forventede stigning i behovet for transport af biomasse fra USA vurderer Christian Ingerslev, at Supramax med en kapacitet på 50.000-65.000 tdw i stigende grad vil blive brugt til transport af biomasse.

Skibsmæglerne: Ændringer i varetyper er en udfordring

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs