ShippingWatch

Siim Kallas: EU's maritime sektor har fundet en global balance

EU's transportkommissær, Siim Kallas, frygter ikke konkurrencen fra de dynamiske asiatiske vækstcentre som Singapore. EU har en førerposition inden for shipping, bl.a. som leverandør af kvalitetsprodukter til værfterne i Asien, siger han i et interview med ShippingWatch.

Foto: AP Photo, Yves Logghe

Der er hverken tale om ”trusler” eller ”unfair konkurrence” fra de asiatiske lande, hvis man skal have EU's transportkommissær, Siim Kallas, til at sætte ord på den maritime sektors forhold til lande som Kina, Singapoore eller Sydkorea.

Efter et par årtier, hvor Europa mistede størstedelen af sine store skibsværfter, i Danmark var det dem alle fra Helsingør, Nakskov, B&W og sidst Lindø, har den globale maritime industri med rederier, leverandører, værfter og offshore fundet en god balance, mener Siim Kallas.

Fordelagtig position

Han mener, at EU's maritime virksomheder på flere måder er i en fordelagtig position i dag, ikke kun fordi rederierne er begunstiget af positive skatteregler, men i lige så høj grad fordi de europæiske leverandører anerkendes for den kvalitet, deres produkter har.

"Det er vigtigt at tænke på, hvor centralt, det er for Kina at have en god kontakt til Europa. Koreanerne opkøber værfter og flytter viden østpå og de satser på at bygge mere almindelige skibe. Men de mere sofistikerede skibe bygges stadig i Europa. Nogle mennesker har sagt, at Europa er ved at miste førertrøjen, men i Korea har de for eksempel 900 europæiske leverandører. Det er til fordel for begge parter, hvis man håndterer det rigtigt. Og det er vigtigt at bevare disse kontakter, også hvis man er et lille land som for eksempel Singapore,” konkluderer Siim Kallas over for ShippingWatch.

Forskel udjævner sig

Han mener også, at udviklingen er for Europa, fordi den stigende velstand i de asiatiske økonomier betyder, at befolkningerne i landene vil stille krav om bedre sociale forhold og bedre løn, og at forskellen mellem Asien og Europa derfor vil udjævne sig.

EU er ved at revidere de gunstige skatteregler, rederierne har i de enkelte medlemslande, f.eks. DIS i Danmark. Men for Kallas er det ikke så meget et Asien-mod-EU spørgsmål, men derimod mere et spørgsmål om at finde sin rolle globalt.

 Så du ser ikke Singapore som en trussel ?

”Singapore er ikke en speciel trussel. Vi har også andre vigtige steder i verden som Bahamas eller Panama. Men jeg ser situationen som værende ret stabil. Helt overoprdnet er det naturligvis vigtigt for EU at fastholde job og indtægter i EU-landene, og indtil nu er det lykkes.”

Commissioner: EU maritime industry has found global balance 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs