ShippingWatch

Bimco: Kapitalfonde sætter sig på rederiers handlefrihed

Den økonomiske krise har udtørret de traditionelle bankkilder i shippingindustrien og givet plads til risikovillige kapitalfonde.

Den langvarige økonomiske krise og det store behov for cashflow i shippingindustrien har tvunget rederier væk fra traditionelle banklån og i armene på risikovillige kapitalfonde.

”Når investeringsselskaber går ind i shipping, får rederiet en meget aktiv investor ombord, hvilket er helt forskelligt fra et traditionelt banklån. Selskabet har ikke længere sin handlefrihed i behold, idet man skifter en ”penge-leverandør” – banken - ud med en ny ejer, som givetvis har sin egen plan klar bag investeringen,” siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs