ShippingWatch

Capesizerater kan være nær bunden

Man siger, det altid er mørkest før daggry. Det kan blive et velkomment ordsprog for ejere af Capesize-skibe, der måske snart vil se et forbedret rateniveau.

Raterne på de store Capesize-skibe, der tegner sig for en væsentlig del af jernmalmtransporten til søs, kan være tæt på at bunde ud nær de nuværende niveauer. Det mener RS Platou Markets, ifølge Bloomberg News. Capesizeraterne er på det seneste kommet under fornyet pres, blandt andet fordi aktiviteten i Australien har været påvirket af cykloner, og eksporten fra Brasilien belastes af en midlertidig lukket jernbaneforbindelse.

Når disse forhold er ude af verden, kan det meget vel betyde øget aktivitet, mener analytikerne i RS Platou. Den brasilianske minegigant Vale meddelte mandag, at jernbaneforbindelsen til verdens største jernmalmmine, Carajas, i det nordlige Brasilien genåbnes i dag, tirsdag. En ulykke lukkede for nogle dage siden midlertidigt jernbaneforbindelsen til Carajasminen, fordi en del af en bro, der bygges ved siden af jernbanen, kollapsede.

Ifølge Vale er tabet af afskibninger dog relativt beskedent, og selskabet vurderer, at det muligvis vil kunne indhente det tabte via transport fra andre havne som Tubarao, Ilha de Guaiba og Itaguai.

RITZAU FINANS

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs