ShippingWatch

Mærsk advarer mod farlige containere

Alt for ofte er containere ikke mærket som de skal.

Lovløshed hersker, når danske virksomheder importerer gassede containere fra udlandet. Sådan lyder det fra Mærsks logistikselskab Damco, der i Berlingske Business beretter om omfattende fusk med mærkning af gassede containere. Der er klare krav om, at gassede containere skal være mærket ved import til EU. Men det bliver de ikke, lyder det fra selskabet, der årligt modtager 15.000 containere i Danmark.

"En container skal ifølge de internationale regulativer være mærket, hvis den er blevet gasset. men det er desværre ekstremt sjældent, at det sker," siger Kim Rathsack, indtil for kort tid siden country manager for Damco i Danmark og i dag CEO for mellemøsten, til avisen.

Arbejdstilsynet har netop skærpet opmærksomheden om giftige gasser i importerede containere til Danmark.

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs