ShippingWatch

Han skal styre verdens største flåde af supertankere

Den globale VLCC-flåde får i løbet af 2012 en ny markedsleder, som alle vil holde øje med. Kan Morten Pilnov hive de afgrundsdybe tankrater op, og kan han belære den globale transport af råolie om vigtigheden af super slow steaming?

Morten Pilnov, 33 år og udklækket på A.P. Møller – Mærsks egen shippingskole, har prøvet det meste inden for den særlige disciplin i shippingindustrien.  At lede og optimere et poolsamarbejde med redere fra forskellige dele af verden, der også afspejler sig i de enkelte rederes historie, traditioner og kultur. 

Alt det ved Morten Pilnov en hel del om, men det er alligevel en opgave af bemærkelsesværdige dimensioner, når Maersk Tankers lægger hele sin VLCC-flåde minus en enkelt, der er på langtidskontrakt, i alt 19 skibe, ind i Nova Tankers A/S med ham selv for bordenden. En pool, der med omkring 50 skibe ved udgangen af i år og med en gennemsnitsalder på kun tre år, vil sidde på 8-10 procent af VLCC-  markedet. Lidt mere end den anden store VLCC-pool, Tankers International, som Maersk Tankers selv var initiativtager til i 2000, men siden trak sig ud af efter fire år.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs