ShippingWatch

Mærsk-konkurrent rejser ny kapital - nyhedsbrev

Verdens tredjestørste containerrederi målt på kapacitet CMA CGM har udnyttet en option og solgt yderligere 10 pct. af sig selv til den tyrkiske storaktionær Yildirim Holding, som dermed nu kontrollerer 30 pct. af rederiet, skriver Aktiefokus.

Maersk Line konkurrenten CMA CGM har ifølge det franske finansmedie Wansquare udnyttet en option og hentet 250 mio. dollar hos storaktionæren Yildirim Holding, og rederiet får dermed styrket sin kapitalposition. Det skrev Aktiefokus torsdag i VIP-liste med henvisning til meldinger fra Wansquare, som dog ikke nævnte kilder.

Selvom der er tale om en option, så er det interessant, at rederiet kun værdisættes til samlet set 2,5 mia. dollar, med tanke på at 16 pct. af containerrederiet Hapag-Lloyd, der er verdens femte største containerrederi målt på kapacitet, fornyligt skiftede hænder for 725 mio. euro svarende til en samlet markedsværdi for Hapag-Lloyd i omegnen af 6 mia. dollar.

Beskytte investering

CMA CGM aflagde onsdag årsregnskab, hvor underskuddet efter skat ’kun’ blev på 30 mio. dollar, mens branchekendere vurderer, at resultatet dækker over frasalg af skibe og aktiver. Maersk Line tabte til sammenligning 602 mio. dollar sidste år.

Robert Yildirim fra den tyrkiske Yildirim Group, bekræftede i slutningen af februar overfor Financial Times, at han sidste år blokerede ejeren af CMA CGM Jacques Saadés planer om at købe 20 store containerskibe. Robert Yildirim kunne godt se mulighederne ved at investere i nye skibe, men timingen var bare dårlig, fortalte han. Holdningen blev ifølge ham selv ikke godt modtaget af CMA CGM, men Robert Yildirim pointerede, at Yildirim Group agtede at beskytte sin investering.

Det tyrkiske selskab investerede 500 mio. dollar i CMA CGM i november 2010, da rederiet stod over for en potentiel risiko for insolvens.

Aktiefokus

Mere fra ShippingWatch

Maersk dropper blockchain-platformen Tradelens

Der kommer ikke til at blive videreudviklet på den digitale platform Tradelens, som Maersk har stiftet. Platformen lukker ved udgangen af første kvartal 2023 på grund af manglende opbakning.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs