ShippingWatch

Norden: Tørlastrater bliver ikke på nuværende niveauer

Det er fortsat en høj vækst i tilgangen af nye tørlastskibe, som er den helt store udfordring på det globale tørlastmarked, lyder det fra Carten Mortensen, topchef i Norden.


Med en afdækning på 86 pct. i sin tørlastdivision har D/S Norden klædt sig på til udfordrende markedsforhold i 2012, hvor rederiet regner med at opnå et resultat af primær drift før af- og nedskrivninger på 85-125 mio. dollar for sine tørlastskibe mod 171 mio. dollar i 2011. Det er fortsat en høj vækst i tilgangen af nye tørlastskibe, som er den helt store udfordring på det globale tørlastmarked.

"Som vi ser verden lige nu, vil udbudsvæksten efter skrotning være 11 pct., mens efterspørgselsvæksten i volumen vil være på 5-6 pct. Medtager man transportafstande og andre forhold vil efterspørgselsvæksten måske være 9 pct. Så når man på et allerede presset tørlastmarked får en udbudsvækst, der overstiger væksten i efterspørgslen, tegner 2012 til at blive et udfordrende marked, siger Carsten Mortensen, der er administrerende direktør i D/S Norden, til Ritzau Finans.

Til gengæld kan fragtraterne ifølge Carsten Mortensen ikke komme ret meget længere ned på tørlastmarkedet.

"Jeg vil dog advare imod at afskrive tørlastmarkedet fuldstændigt, da der ikke skal meget til, at der pludselig er balance i tingene selv i 2012. Men overordnet set bliver 2012 et udfordrende år, men også et år med spændende muligheder, siger Carsten Mortensen, der forudser lavere gennemsnitlige rater i tørlastmarkedet i 2012 end i 2011, men dog højere tørlastraterne end det nuværende niveau.

"I tank har vi ikke dækket os særligt meget af, og her har vi fået en relativt fornuftig start på året. Så jeg synes, at vi ligger rigtigt fint til," fortsætter Carsten Mortensen.

RITZAU FINANS

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs