ShippingWatch

Redere kredser om nye skibe

Lavt prisniveau og ny teknologi kan udløse nye ordrer, selv om markedet flyder over med ny tonnage.

Mange rederier og skibsværfter fortsætter tilsyneladende med at gøre forretninger om nye skibe, selv om markedet i de store segmenter lider af voldsom overkapacitet, og også vil gøre det de kommende år. Det fremgår af rapporter fra bl.a. Clarkson. Motiverne er primært, at priserne er i bund samtidig med, at nye skibe indeholder den nyeste teknoligi inden for design. Vigtigst er dog, at nye skibe bruger mindre brændstof, der med nutidens tårnhøje bunkerpriser er det vigtigste konkurrenceparameter overhovedet.

Ifølge Clarkson Hellas er det netop disse faktorer, der har skabt en vis aktivitet inden for zsåvel tørlast som tank, mens situationen er mere rolig inden for containersegmentet. Grundlæggende er der bred enighed om, at jo flere skibe, der bestilles og kommer på markedet, jo længere vil det vare, før markedssituationen i shippingindustrien bedre sig.

Flere kinesiske værfter forventer ifølge Hellenic Shipping News, at prisfald på nye skibe i kombination med ny teknologi vil foranledige nye kontrakter i den kommende tid.     

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs