En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag3. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Havne
  • Offshore
  • Søg
  • Log ind
ShippingWatchtirsdag3. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Havne
  • Offshore
Rederier

Christian Stadil bliver sagsøgt for stort millionbeløb efter konkurs i rederi

Christian Stadil, hans far og en direktør i familiens konkursramte rederi er blevet stævnet i sidste uge. En kapitalfond har smidt penge i sagen.
Christian Stadil er eneejer af Thornico-koncernen, som bl.a. dækker over tøjmærket Hummel og emballageproducenten Brdr. Hartmann. Ved udgangen af 2021 lød egenkapitalen i Thornico på 3,6 mia. kr. | Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
Christian Stadil er eneejer af Thornico-koncernen, som bl.a. dækker over tøjmærket Hummel og emballageproducenten Brdr. Hartmann. Ved udgangen af 2021 lød egenkapitalen i Thornico på 3,6 mia. kr. | Foto: Gregers Tycho/Ritzau Scanpix
af NIKLAS KRIGSLUND

Christian Stadil bliver for første gang trukket ind i det betændte slagsmål med kreditorerne i familiens konkursramte shippingselskab.

Den kendte erhvervsleder er indtil videre gået fri af det juridiske opgør efter rederiet Thorco Shipping, der gik ned i maj 2020 ovenpå flere år med tab.

Men nu bliver Christian Stadil sagsøgt af konkursboets advokater, som mener, at han af egen lomme skal betale et trecifret millionbeløb tilbage som erstatning for en række interne virksomhedssalg i rederiet.

Christian Stadil er en profileret person, og det forsøger de at udnytte.

Mathias Steinø, advokat, Hafnia Law

”Vi mener, at der er et ansvar, der skal forfølges, og derfor har vi anlagt sagen i sidste uge,” siger kurator Troels Tuxen, som er partner i advokatfirmaet Bech-Bruun.

Foruden Christian Stadil er hans far, Thor Stadil, og direktøren i familiens shippingforretning, Thomas Mikkelsen, også stævnet.

ShippingWatch erfarer, at kravet ligger på omkring 185 mio. kr., hvoraf Christian og Thor Stadil hæfter for langt størstedelen.

”Der er absolut ingen sag, og vi forventer frifindelse. Christian Stadil er en profileret person, og det forsøger de at udnytte. Men jeg kan roligt sige, at det får de ikke noget forlig ud af,” siger Mathias Steinø, advokat hos Hafnia Law, som repræsenterer de tre sagsøgte.

Stævningen kommer samtidig med, at Stadil-familiens koncern Thornico netop har afhændet den sidste rest af sin shippingforretning til det danske rederi Norden. Med salget er familien helt ude af den maritime branche.

Efter finanskrisen i 2008 satsede Thornico stort på at købe og langtidsleje skibe til hvad, der dengang lignede særdeles gode priser. 

Men i stedet for at vende til det bedre røg markedet ind i næsten ti års dødvande, og derfor endte familien og dens partnere med at tabe store summer, inden håndklædet blev kastet i ringen for tre år siden.

Kursskifte vækker undren

Det kommer som lidt af en overraskelse, at Christian Stadil, der er eneejer af milliardkoncernen Thornico og er kendt fra sin tid som medvært og investor i det populære tv-program Løvens Hule, nu bliver sagsøgt. 

Tidligere mente kuratorerne, at kravet mod Christian Stadil var forældet, fordi han forlod bestyrelsen i rederiet allerede i 2018.

Men efter at have undersøgt det nærmere er advokaterne fra Bech-Bruun kommet frem til, at sagen alligevel godt kan køres.

Vi har revurderet situationen og konkluderet, at kravet ikke er forældet

Troels Tuxen, advokat og partner, Bech-Bruun

”Vi har revurderet situationen og konkluderet, at kravet ikke er forældet,” siger kurator Troels Tuxen.

Kursskiftet kommer efter, at konkursboet har indgået en aftale med en udenlandsk kapitalfond om at finansiere retssagen mod Christian og Thor Stadil samt shippingdirektør Thomas Mikkelsen.

Der er tale om en unavngiven såkaldt litigation funder, som går med til at afholde omkostningerne mod at få halvdelen af provenuet, hvis konkursboet vinder sagen mod de tre erhvervsfolk.

Fremgangsmåden med en finansiel investor og kovendingen på kravet mod Christian Stadil forekommer noget uskøn for de sagsøgtes advokat.

”Vi undrer os da over, at kravet pludselig ikke er forældet alligevel,” siger Mathias Steinø fra Hafnia Law.

”Christian er jo den, der har været mindst involveret i driften af rederiet. Det har været på rent bestyrelsesniveau og kun frem til 2018. Og så er det ham, de stævner for det største beløb. Det lugter da af, at en kapitalfond og nogle advokater synes, at det er sjovt at drille ham,” siger han.

Solgte for én dollar

Thornico-koncernen ejer bl.a. tøjmærket Hummel og den børsnoterede emballageproducent Brdr. Hartmann. I 2021 rundede omsætningen 10 mia. kr., mens bundlinjen før skat viste mere end én mia. kr.

I mange år stod Thornico også bag rederiet Thorco, der ejede skibe bygget til at klare besværlige laster som f.eks. vindmøllevinger. 

Kravene

Kurator har rejst flere krav efter konkursen i Thorco Shipping
  • Ca. 100 mio. kr. mod Thornico-koncernen
  • Ca. 22, 7 mio. kr. mod Thorco Projects
  • Ca. 185 mio. kr. mod Christian Stadil, Thor Stadil og direktør Thomas Mikkelsen

Forretningen var samlet i de to konkursramte selskaber Thor Shipping og Sofia Shipping, som nu er omdrejningspunktet for det juridiske efterspil.

Baggrunden for de personlige krav mod Christian Stadil, Thor Stadil og Thomas Mikkelsen er overdragelsen af en række datterselskaber fra rederiet til et andet selskab under moderkoncernen Thornico. 

Selskaberne blev solgt internt for én dollar i 2016, men ifølge kurator viste regnskaber kort forinden, at virksomhederne havde en stor egenkapital. Han mener derfor, at prisen var for lav.

Efterfølgende fortsatte rederiet med at betale regningerne i selskaberne, selv om ejerskabet var givet videre.

Dermed er tabene vokset for kreditorerne i konkursboet, og de penge vil kurator nu hente hjem gennem sagen i Sø- og Handelsretten.

Forsøgte at redde firmaet

Stadil-familiens advokat afviser anklagerne og peger på, at rederiet var i gang med en større restrukturering for at forsøge at redde forretningen.

”Det kan ikke være nogen hemmelighed for kurator, at hele markedet for projektlastskibe var smadret tilbage til stenalderen, da det her skete. Det kan godt være, at der var værdier ifølge bogføringen, men det var der ikke på tidspunktet for overdragelserne,” siger Mathias Steinø fra Hafnia Law.

”Der er desuden ikke blevet afholdt nogen omkostninger, uden at der var en juridisk eller koncernintern forpligtelse,” siger han.

Udover de personlige krav har kurator også lagt sag an mod Thornico med et krav om ca. 100 mio. kr. og mod datterselskabet Thorco Projects for 22,7 mio. kr. De to sager drejer sig om skat og påstået overbetaling for skibsdrift.

Thor Stadil og Thomas Mikkelsen er desuden blevet indstillet til konkurskarantæne for at have udvist groft uansvarlig forretningsførelse. De sager er dog udskudt, indtil der er kommet en afklaring i de andre sager.

Thor Stadil har tidligere vurderet, at familien har postet en mia. kr. i rederiet, og at den strakte sig endda meget langt for at holde forretningen kørende. Han forventer desuden at blive frifundet i alle sagerne.

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Thor Stadil er formand for familiekoncernen Thornico, som hans søn, Christian Stadil, ejer. I mange år ejede koncernen et rederi, som dog endte med at gå konkurs i maj 2020. | Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix

    Kapitalfonds væddemål på konkurssag får kritik: "Et deprimerende teater"

    For abonnenter

  • Formand for Thornico-koncernen Thor Stadil afviser nyt krav efter konkurs i shippingforretning. | Foto: PR / Skovdal / Thornico

    Kreditorer rejser nyt krav på 200 mio kr mod Thor Stadil efter omstridt shippingkonkurs

    For abonnenter

  • Foto: Pr/thorco Projects

    Norden slipper for at få millionkrav med i handlen med Stadil-familien

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Koncernen de seneste måneder bunkret biobrændstoffer til alt fra krydstogt- og færgerederier til containerskibe. | Photo: Roslan Rahman/AFP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Bunker Holding kan nu levere biobrændstof i 80 havne

Nye klimatiltag for skibsfarten baner vejen for, at Bunker Holding kan indtage central position som leverandør af biobrændstof til havne verden over.
  • Bunker Holding sætter nyt klimamål for kunder og leverandører
  • Seven Seas: Kundernes grønne ønsker og handlinger stemmer ikke overens

For abonnenter



Unifeeder forventer, at de to nye skibe vil blive leveret i 2026. | Foto: Pr / Unifeeder
ShippingWatch

Danske Unifeeder investerer i nye metanol-klar skibe

For abonnenter



MSC har ikke handlet i strid med amerikansk lovgivning, da de under pandemien afkrævede kunder en trængselsafgift, viser en ny afgørelse fra den amerikanske søfartsmyndighed Federal Maritime Commission (FMC). | Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Container

MSC får medhold i første sag om trængselsgebyr til kunde

For abonnenter


”Bilindustrien har oplevet signifikante forandringer og forsyningskæde problemer i de seneste år på globalt plan. Vi er glade for at kunne afhjælpe dette problem ved at implementere en alternativ løsning,” udtaler Rashid Abdulla, der er adm. direktør i DP World Europe. | Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Rederier

Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider


De franske statsbaners logistikselskab, Geodis, arbejder målrettet på at opbygge et globalt netværk via opkøb og organisk vækst. | Foto: Chafion Madi/AFP/Ritzau Scanpix
Logistik

Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet

For abonnenter


Oprydningen efter HSH Nordbank, der nu hedder Hamburg Commercial Bank, er afsluttet med salget af en milliardstor portefølje af nødlidende shippinglån.. | Foto: Daniel Bockwoldt/AP/Ritzau Scanpix
Leverandører

Afviklingsselskab sætter punktum for krise i nordtysk shippingbank

For abonnenter


  • Norge er det sidste land i Europa til at tilkendegive, at det vil indføre sanktioner på skib-til-skib-overførsler. | Foto: Lars Klemmer/AP/Ritzau Scanpix

    Norge overvejer at nægte mistænkelige tankskibe adgang til sine havne

    Norge vil nu indføre en række af de samme sanktioner mod Rusland, som EU har indført tidligere på året.

    For abonnenter


  • Blandt andet havnen i Los Angeles har været forstyrret af problemer med arbejdsnedlæggelser. | Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

    Fagforening for havnearbejdere i USA begærer konkurs efter konflikt

    Konkursen kommer i forbindelse med en retssag med havneselskabet ICTSI, som stævnede foreningen efter arbejdsnedlæggelser.

    For abonnenter


  • Ejerselskabet af jernbaneoperatøren skal deles ligeligt med Global Infrastructure Parters (GIP). | Foto: Max Rossi/Reuters/Ritzau Scanpix

    MSC køber 50 pct. af italiensk jernbaneselskab

    Det store containerrederi er for nyligt gået ind i det spanske jernbaneselskab Renfe og følger nu trop med ejerandel i italienske Italo.

    For abonnenter


  • I august testede Cargill International et nyt vinddrevet skib. Nu lancerer råvareselskabet i et fælles udviklingsprojekt med bl.a. Lloyds Register et nyt kamsarmax tørlastskib, der kan sejle på metanol og med vindkraft. | Foto: Cargill Bulgaria/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lloyd's Register og to partnere har designet særligt miljøvenligt tørlastskib

    Designet til det nye skib rummer muligheden for at sejle på metanol og vind for at fremme en grønnere skibsfart. 

    For abonnenter


  • SLB ejer 70 pct. af Onesubsea, Aker Solutions ejer 20 pct., og Subsea 7 ejer ti pct. | Foto: Pr/subsea 7

    Aker Solutions, Subsea 7 og SLB skaber nyt offshore-selskab

    Det nye joint venture ”Onesubsea” får to hovedkvarterer i henholdsvis Oslo og Texas. 

    For abonnenter


  • Photo: Alexander Manzyuk/Reuters/Ritzau Scanpix

    Oliepriserne falder på stærkere dollar

    Blandede udsigter for økonomien og styrket dollar trykker olieprisen.

Læs også

Photo: Pr / Royal Arctic Line
Container

Topchef i Royal Arctic Line stopper: Bestyrelsen vil have nye kompetencer

Efter otte år i spidsen for det grønlandske selvstyres rederi stopper Verner Hammeken. Bestyrelsen er på jagt efter ny topchef, mens en midlertidig direktør er udpeget.

For abonnenter



”Bilindustrien har oplevet signifikante forandringer og forsyningskæde problemer i de seneste år på globalt plan. Vi er glade for at kunne afhjælpe dette problem ved at implementere en alternativ løsning,” udtaler Rashid Abdulla, der er adm. direktør i DP World Europe. | Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Rederier

Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider

Det store havneselskab DP World og en kinesisk bilfabrikant har fundet en ny metode til at komme flere biler i hver container. Det skal reducere store flaskehalse.


Foto: Pr / Cma Cgm
Container

"Jeg forstår simpelthen ikke, hvad de vil gøre med alle de konventionelle skibe"

Der er allerede leveret containerskibe i år, der svarer til 1,6 mio. teu. Næste år bliver det tre mio. teu. Det rejser især ét spørgsmål ifølge Alphaliners senioranalytiker.

For abonnenter


"Vi er i stand til at levere teknologierne meget hurtigt og tidligere end tilgængeligheden af brændstof. Så vi er bestemt ikke en flaskehals," siger Toni Stojcevski, chef for projektsalg og udvikling i Wärtsilä. | Foto: Sune Høegh, Mediaspektrum
Leverandører

Wärtsilä er klar med ammoniak-motor: "Vi er bestemt ikke en flaskehals"

Det finske selskab er som flere andre motorproducenter på vej med sin første ammoniakmotor og forhandler i øjeblikket med flere rederier.

For abonnenter



De franske statsbaners logistikselskab, Geodis, arbejder målrettet på at opbygge et globalt netværk via opkøb og organisk vækst. | Foto: Chafion Madi/AFP/Ritzau Scanpix
Logistik

Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet

Systematiske opkøb skal gøre det statsejede franske logistikselskab Geodis til en fuldt global aktør. 

For abonnenter



Efter måneders medieomtale af kriminelles aktiviteter på Aarhus Havn vil Mærsk nu styrke beskyttelsen af containerne i havnen. | Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Container

Mærsk skærper sikkerheden på Aarhus Havn for at holde kriminelle ude

Personer med forbindelse til rockerbanden Hells Angels har haft adgang til containerpladsen på Aarhus Havn, og efter måneders medieomtale vil Mærsk nu beskytte containerne bedre ifølge medier.

Job

  • Vessel Superintendent

  • Head of Ship Accounting

  • Lifting Engineer – Offshore Wind Industry

  • Experienced Dry Bulk Operations Manager

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bunker Holding kan nu levere biobrændstof i 80 havne –
  • Danske Unifeeder investerer i nye metanol-klar skibe –
  • Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider –
  • Afviklingsselskab sætter punktum for krise i nordtysk shippingbank –
  • Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet –
  • Norge overvejer at nægte mistænkelige tankskibe adgang til sine havne –
  • Fagforening for havnearbejdere i USA begærer konkurs efter konflikt –
  • Aker Solutions, Subsea 7 og SLB skaber nyt offshore-selskab –
  • Lloyd's Register og to partnere har designet særligt miljøvenligt tørlastskib –
  • MSC køber 50 pct. af italiensk jernbaneselskab –
  • Oliepriserne falder på stærkere dollar –
  • "Jeg forstår simpelthen ikke, hvad de vil gøre med alle de konventionelle skibe" –
  • Mærsk skærper sikkerheden på Aarhus Havn for at holde kriminelle ude –
  • Panamakanalen begrænser endnu en gang det daglige antal skibe –
  • Risiko for at flod igen udtørrer amerikansk korneksport –
Flere nyheder

Job

  • Vessel Superintendent

  • Head of Ship Accounting

  • Lifting Engineer – Offshore Wind Industry

  • Experienced Dry Bulk Operations Manager

Se flere jobs

Watch Job

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Kontorassistent

  • Regnskabsassistent

  • Controller til fondsafvikling

  • Operational Excellence Director

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Niklas Krigslund

nk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8458

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret