ShippingWatch

Søfolk hos Hapag-Lloyd tilbragte over et år på skib

Corona har delt søfartens verden i to. Asien er stadig ufremkommelig, når det gælder besætningsskift, mens situationen er næsten normal i Europa og USA, fortæller Hapag-Lloyd-kaptajner. Søfolk var fanget på skibene i måneder.

Foto: PR / Torm

Tusindvis af søfolk tilbragte månedsvis nærmest som fængselsfanger på deres skibe under coronapandemien, fordi myndigheder over hele verden forbød dem at gå i land.

Selvom situationen er væsentligt bedre nu, især i Europa og USA, må asiatiske søfolk stadig kæmpe med strenge coronaregler, der gør det stort set umuligt at gennemføre besætningsskift i asiatiske havne.

Det fortæller skibskaptajner fra det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, som på første hånd har oplevet søfolkenes udfordringer under pandemien.

"De sværeste situationer var, når vi skulle skifte besætningsmedlemmer ud af helbredsmæssige årsager i Asien. Det var ikke let at sikre flybiletter og at få tilladelse til at gennemføre besætningsskift, især i Korea," sagde Taalke Middents, kaptajn hos Hapag-Lloyd, under en pressebriefing.

Taalke Middents kollega Markus Grote, der også er kaptajn, havde et besætningsmedlem, som tilbragte næsten 13 måneder på skibet, før det lykkedes den pågældende at slippe i land.

Et enkelt Hapag-Lloyd-skib, Ulsan Express, var særlig uheldigt under pandemien og måtte fortsætte sejladsen i månedsvis uden at kunne gennemføre besætningsskift, fordi lokale regler stod i vejen, hver gang skibet kom i havn.

Det var fortvivlende, når vi ikke var i stand til at udskifte besætningsmedlemmer, hvis familier var ramt af alvorlige begivenheder, eller ved glædelige begivenheder som børnefødsler.

Silke Muschitz, kaptajn og Senior Director Marine Human Resources, Hapag-Lloyd

"De blev ved med at ankomme til havne, hvor besætningsskift var forbudt, og så snart de sejlede videre, blev forbuddet ophævet," sagde Silke Muschitz, der også er Hapag-lloyd-kaptajn og nu er Senior Director Marine Human Resources i koncernhovedkvarteret i Hamborg.

"Det var fortvivlende, når vi ikke var i stand til at udskifte besætningsmedlemmer, hvis familier var ramt af alvorlige begivenheder, eller ved glædelige begivenheder som børnefødsler. Når nybagte fædre kom hjem til deres nyfødte, var børnene ofte ikke nyfødte længere," sagde Silke Mushitz.

Skibet blev som et fængsel, når søfolkene havde arbejdet der i flere måneder og ikke vidste, hvornår de kunne komme hjem.

"Du kan ikke planlægge noget, og mange har følt skuffelse. Vores største udfordring i de seneste 18 måneder har været at håndtere al den skuffelse hos besætningsmedlemmerne," sagde Silke Mushitz.

For rederierne er det nu blevet lettere at udskifte besætninger i Europa og USA, og mange søfolk er nu færdigvaccineret, så de lettere kan rejse, men verden er delt for skibsfarten, for i Asien er stadig en stor udfordring.

"Situationen har været nogenlunde stabil i de seneste seks måneder, og vi har identificeret de havne, hvor vi kan gennemføre besætningsskift. Alle disse havne og lande er desværre uden for Asien," sagde Silke Mushitz.

I Sydkorea og Filippinerne, hvor mange søfolk stammer fra, er besætningsskift stort set umuligt. Filippinerne tillader dagligt 2.000 mennesker at ankomme til lufthavnen i Manila. Filippinske søfolk, der kommer hjem, skal først i karantæne i 14 dage i Manila, og derefter i karantæne i 14 dage, når de når helt hjem.

"Ofte får de kun to uger derhjemme, og det er ikke nok at være hos familien i to uger, når man har været væk meget længe," siger Silke Mushitz.

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs